Ref |
20141129_ADP, KUC
|
rev 20160930 |
File |
e-learning |
html |
ID |
Online Opleidingen
|
howto |
Deze tekst is zeer sterk vereenvoudigd.
Leeractiviteiten met de computer, onafhankelijk van plaats en tijd.
- ELO - Electronische
Leeromgeving
- FTC - Flipping The
Classroom
- On-Line lessen en oefeningen
- Zie ook SCORM, distance
learning of afstandsonderwijs, OpenCourseWare
(universiteiten), MOOC, Blended
Learning, Begeleid
Zelfstandig Leren, Learning Management System, Mobile
Learning, Virtual Classroom, Wikiversity,
Vrije Leermiddelen, Onderwijsmethoden, Educational Technology, Informal
Learning, Learning Management System, Virtual Learning Environment, Personal Learning Environment, Integrated Library System, code.org enz...
ELO - Electronische Leer-Omgeving
ELO = electronische leeromgeving = leerplatform
ELO wordt aangeboden door onderwijsinstellingen.
De aangeboden inhoud (content) wordt opgesteld en onderhouden door
leerkrachten en docenten.
ELO wordt gebruikt door leerlingen en studenten.
ELO is een van de mogelijkheden van e-learning,
en is iets heel anders dan educatieve
software.
Omschrijving en commentaar over ELO vinden we bij kennisnet.nl.
Principe van ELO:
- De leerkracht of docent maakt een les aan.
- De les bestaat bvb uit een hoeveelheid uitleg, een voorbeeld, een
vraagstelling,
de mogelijkheid om een antwoord in te geven en vast te leggen,
eventueel bespreking van het antwoord, en het bijhouden van de
resultaten.
- De les wordt op een leerplatform geplaatst.
- De leerling of student logt in op het leerplatform.
- De leerling of student haalt de les op, vult de les in, en
schrijft de les terug. Bij andere systemen kan de les gewoon on-line
ingevuld worden.
- De antwoorden worden door het systeem bijgehouden, en kunnen door
de leerkracht of docent afgehaald worden voor verdere verwerking.
Bekende ELO leerplatforms:
FTC - Flipping The Classroom
FTC - Flipping The Classroom
FTC = Flipping The Classroom - Flip de klas - Reverse
Teaching
FTC wordt aangeboden door onderwijsinstellingen.
De aangeboden inhoud (content) wordt opgesteld en onderhouden door
leerkrachten en docenten.
FTC wordt gebruikt door leerlingen en studenten.
Bij FTC worden de leerlingen en docenten er toe aangezet om de inhoud
van een les te bestuderen, meestal buiten de lesuren, als
voorbereiding.
In het leslokaal wordt dan de les besproken, voorbeelden gegeven,
problemen opgelost en taken gemaakt. Eigenlijk worden de "les" en de
"huistaak" omgewisseld van locatie.
Omschrijving en commentaar over FTC vinden we bij kennisnet.nl.
Principe van FTC:
- De leerkracht of docent maakt een video-les aan.
- De les wordt beschikbaar gesteld op een videoplatform, bvb
YouTube, of de website van de onderwijsinstelling.
- De leerling of student bestudeert de video-les.
- De
leerling of student gaat naar de onderwijsinstelling, en krijgt daar
van de leerkracht of docent verdere bespreking, uitleg, voorbeelden,
oefeningen.
FTC voorbeeld van een les:
On-Line Oefeningen
Dit zijn oefenplatformen, waar leerlingen op verschillende niveau's,
kunnen oefenen.
Heel wat van deze websites (vooral voor basisonderwijs) worden opgezet
door uitgeverijen, waarbij de leerling slechts kan werken wanneer de
school ook de handboeken heeft gekocht, en je ingelogd bent met een
mailadres dat ook de onderwijsinstelling aan de uitgever doorgegeven
heeft.