Ref |
20120511_ADP |
rev 20120514 |
File |
doc-internet |
html |
ID |
doc verschillende blogs en artikelen over
internet |
doc |
Goal |
|
|
http://whattheinternetknowsaboutyou.com/all
http://www.netwerk.tv/node/1162
http://computertotaal.nl/software/22854-wat-weet-google-van-me.html
Wat weet Google van me?
Ignace de Groot - 20 juli 2011, 13:31
Google
is sinds de oprichting in 1998 uitgegroeid tot een multinational en tot
de belangrijkste speler op het internet. Het geheim van dit succes:
advertenties. Het geheim van deze advertenties: informatie, en het
liefst ook over u! Welke gegevens verzamelt Google zoal, en vooral: hoe
houdt u daar zelf controle over?
Google
is allang niet meer alleen een zoekmachine die zorgt dat u snel
informatie vindt op internet. Het is een gigantisch bedrijf geworden,
waarmee u zo'n beetje al uw zaken op internet regelt. Uw informatie,
nieuws, e-mail, contacten, agenda's, foto's, filmpjes, zelfs uw
documenten raadpleegt u via Google. En dan heeft Google natuurlijk het
liefste dat u dat met Chrome doet, Googles eigen browser.
Deel 1: Over Googles privacybeleid
1. The good guys
Internetgigant Google doet er alles aan
om zijn imago van een goedbedoelend bedrijf hoog te houden. Het
bedrijfscredo 'Don't be evil' klinkt geruststellend en een van de
basisprincipes van Googles bedrijfsfilosofie is "focussen op het
leveren van de optimale gebruikservaring". U, als gebruiker, staat dus
centraal en Google is er voor u! En dat u zich echt niet ongemakkelijk
hoeft te voelen bij het idee dat Google op alle mogelijke manieren
informatie (over u) bij elkaar sprokkelt om die gebruikservaring
optimaal te houden, hoort u uit Googles
privacybeleid
te kunnen afleiden. Op die pagina vindt u bovendien een link naar een
webformulier waar u met al uw privacyvragen terecht kunt. Netjes dus.
Om ook diehard critici te overtuigen, voorziet Google in een Privacycentrum
inclusief veelgestelde vragen en zelfs in een reeks 'Hulpprogramma's
voor privacy', met als opvallendste onderdelen het Google
Dashboard en het Data Liberation Front.
"Bij Google begrijpen we dat privacy belangrijk is voor onze
gebruikers."
2. The bad guys
Tot
zover Googles beweringen zelf. De praktijk blijkt iets weerbarstiger.
Zo verklaarde Google zich pas onder stevige druk bereid de IP-adressen,
gekoppeld aan zoekopdrachten, niet langer onbeperkt maar 'slechts'
achttien en uiteindelijk negen maanden bij te houden. Of wat te denken
van het feit dat de Google-wagens, tijdens hun mobiele fotosessies voor
Street View, niet alleen de SSID's en MAC-adressen van draadloze
routers in kaart brachten, maar zelfs een tijdlang gegevens opslagen
die over onbeveiligde WLAN's werden verstuurd? Google ontkende in alle
toonaarden, maar beweerde naderhand dat het om een 'ongelukkige
softwarefout' ging. Hoe dan ook, het CBP (College Bescherming
Persoonsgegevens) in Nederland heeft zeer onlangs met een boete tot 1
miljoen euro gedreigd, precies omwille van dit 'wifi sniffing'. Ook
landen als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland hebben
Google hiervoor veroordeeld.
Uitspraken, opgetekend uit de mond
van Google CEO Eric Schmidt, als: "If you have something that you don't
want anyone to know, maybe you shouldn't be doing it in the first
place", versterken evenmin het vertrouwen in Googles
visie op privacy.
In datzelfde interview geeft Schmidt ook toe dat het niet is
uitgesloten dat informatie, verzameld door Google, aan
regeringsinstanties wordt doorgespeeld. Google geeft hierin wel enige
openheid (zie http://ct.link.idg.nl/gog), maar veel meer dan vaag en
gedateerd cijfermateriaal krijgt u niet te zien.
Ook regeringsinstanties zijn in Googles databanken geïnteresseerd.
Google: van Jedi tot Darth Vader?
3. Weg van Google?
Nu
kunt u redeneren dat iemand die zich bij deze wetenschap onbehaaglijk
voelt, Google gewoon links moet laten liggen. Dat is echter niet altijd
praktisch: de diensten van Google zijn nu eenmaal goed en veelal
gratis, en het is soms lastig een degelijk(er) alternatief te vinden.
En wanneer u toch de overstap maakt: hoe zeker bent u dat de andere
dienstverlener zijn privacybeleid veel beter op orde heeft?
Bovendien
is het eenvoudigweg niet altijd mogelijk aan Google te ontsnappen. Zo
zijn er ontelbare sites waarop advertenties van Google worden getoond
(waaronder de sites die deel uitmaken van het Google
Display Network).
Al deze sites laten in principe cookies op uw systeem achter, ongeacht
welke browser u gebruikt. Bovendien zijn er ook talloze sites die
gebruikmaken van Google Analytics, een geavanceerde tool voor
webanalyse. Deze sites leggen heel wat gegevens van u vast, zoals uw
IP-adres, bezoektijd en -duur van webpagina's, waar u op klikt
enzovoort. Deze data worden bovendien richting Google-servers gestuurd,
in de Verenigde Staten.
Of u dat comfortabel vindt of niet:
Google heeft u op een of andere manier wel in zijn macht. Dat Google
intussen ook volop investeert in onder meer kabelmaatschappijen,
elektriciteitsleveranciers en DNA-research, en intussen al Google
Health
in de lucht heeft (een online databank voor het bijhouden van uw
medische gegevens), maakt duidelijk dat het internetbedrijf zijn greep
alleen nog maar wil verstevigen. Misschien voelt u zich gerustgesteld
door de woorden "You are in control; you choose what you want to share
and what you want to keep private", wij hebben zo onze bedenkingen.
Helemaal
ontsnappen aan Google is dus nagenoeg onmogelijk. Dat neemt niet weg
dat u in elk geval enkele voorzorgen kunt nemen om de datastroom van uw
pc richting Google te beperken. In het vervolg van dit artikel bekijken
we enkele Google-diensten in meer detail. We vertellen u welke gegevens
u langs die weg dreigt door te spelen, en hoe u daar alsnog (meer)
controle over krijgt.
Google Analytics: ongemerkt leggen talloze sites uw bewegingen vast en
sturen die naar het moederschip.
Op bezoek bij dokter Google?
Data Liberation Front
The Data
Liberation Front
is de wat bombastische naam van een (jawel) Google-project dat u
concrete tips en technieken aan de hand doet om u sneller toe te laten
data niet alleen naar een of andere Google-service over te hevelen,
maar ook om allerlei persoonlijke data uit een Google-dienst weg te
halen. U kunt hier terecht voor maar liefst 28 services. Waarom Google
in deze dienst voorziet? CEO Eric Schmidt heeft alvast een pasklaar
antwoord: hoe word je groot zonder slecht te zijn? We sluiten onze
gebruikers niet op.
Hoe u 'weg van Google' ook ziet: het Data Liberation Front reikt u
handige tips aan.
Deel 2: Browser Chrome
4. Welke gegevens?
We
laten Googles browser het spits afbijten: Chrome. Deze browser is
behoorlijk veelbesproken, al was het maar omdat aan elke installatie
een uniek ID is gekoppeld dat bij het eerste gebruik meteen richting
Google vertrekt. Volgens Google bedoeld om het succes van de browser te
meten, volgens privacy-watchers verdacht omdat het ID persistent bleek.
Ook hier bond Google pas na stevig protest in. Het ID verdwijnt na de
eerste update van uw browser. Over updates gesproken: die worden
volautomatisch gedaan, gezien er standaard ook een achtergrondproces
(Google Update) wordt geïnstalleerd. Dit proces verstuurt regelmatig
ook informatie richting Google, onder meer over hoeveel personen de
browser gebruiken en hoe vaak, evenals over de manier waarop u Chrome
hebt verkregen. Jawel, ook dit laatste is voor Google van belang. Hebt
u Chrome bijvoorbeeld via een of andere promotiecampagne opgehaald, dan
wordt tevens een tag aan uw browser gekoppeld. Die vindt u terug in het
webadres bij alle Google-zoekopdrachten die u uitvoert vanaf de omnibox
(de tag begint met de code ?rlz=). Verder, hebt u al eens een foutieve
url ingevoerd? Dan krijgt u standaard een pagina van Google te zien,
mogelijk met suggesties voor andere url's. Het meest frappant zijn
wellicht nog de functies die opduiken bij het invoeren van trefwoorden
in de adresbalk. Google Suggest (automatisch aanvullen) stelt
automatisch woorden voor, terwijl u typt, krijgt u aanvullende
suggesties voor uw zoekopdracht of webadres te zien. De
voorspellingsservice Google Instant zorgt dat er al terwijl u typt
mogelijk relevante zoekresultaten in het browservenster verschijnen.
Omdat deze functies samenhangen met de standaardzoekmachine van uw
browser, komen we daar later in dit artikel op terug. Wel vertellen we
alvast dat Google Instant standaard niet is ingeschakeld in Chrome (zie
Opties / Basisinstellingen / Zoeken)
en dat geldt ook voor de service die ervoor zorgt dat u uw bladwijzers
en andere voorkeuren met andere computers kunt synchroniseren.
Activeert u deze service toch (via Opties
/ Persoonlijke items
/ Synchronisatie
instellen),
weet dan dat ook die gegevens op de Google-servers belanden. Ten slotte
zijn er nog de gebruikersstatistieken en crashmeldingen die eveneens
richting Google gaan, indien u deze functie zelf hebt geactiveerd. U
checkt de status via Opties
/ Geavanceerde opties
/ Privacy.
5. Welke maatregelen?
Vermijdt u liever functies als Google
Instant, synchronisatie, gebruikersstatistieken en crashmeldingen, dan
kunt u deze gemakkelijk via de instellingen van de browser inschakelen.
Het Google Update-proces uitschakelen is iets lastiger. Roep het
venster Uitvoeren op (via Windows-toets+R) en voer het commando msconfig uit. Op het
tabblad Opstarten
verwijdert u het vinkje bij Google
Update. Start vervolgens de Taakplanner op (in
Windows 7 via Start
/ Alle programma's
/ Bureau-accessoires
/ Systeemwerkset
/ Taakplanner),
open Bibliotheek voor
Taakplanner in het linkerpaneel en verwijder de items met GoogleUpdate[...] in
het middenpaneel.
Wilt
u de promotag kwijt, dan zit er weinig anders op dan Chrome te
verwijderen en het programma zelf rechtstreeks van
www.google.com/chrome te downloaden en te installeren. Stuurt u liever
geen foutief ingevoerde url's naar Google, dan deactiveert u dat snel
door het vinkje weg te halen bij Opties
/ Geavanceerde opties
/ Een webservice
gebruiken voor het oplossen van navigatiefouten.
De unieke installatie-ID blijkt hardnekkiger. Wilt u die vermijden en
toch Chrome niet écht overboord gooien, dan kunt u de installatie van
de opensource-browser SRWare
Iron
overwegen. Deze is net als Chrome op het Chromium-project gebaseerd en
lijkt ook erg op Chrome. Alleen hebben de makers van Iron korte metten
gemaakt met zowat alle hierboven vermelde privacy-kwesties, zoals u in
detail op de genoemde site kunt lezen.
Een promotag bij elke zoekopdracht vanuit Chromes omnibox.
Gelukkig zijn niet alle 'privacygevoelige' functies standaard in Chrome
geactiveerd.
Links Chrome, rechts Iron: zoek de verschillen!
Deel 3: Zoekmachine
6. Welke gegevens?
Het zal u al zijn opgevallen dat automatisch de
Nederlandstalige versie van de zoekmachine van Google verschijnt
wanneer u naar www.google.com
surft. Google weet dus waar u vandaan komt. Maar er is meer aan de
hand. Met behulp van cookies - tekstbestandjes die de website via uw
browser op uw pc opslaat - weet Google welke zoekopdrachten u hebt
uitgevoerd en welke zoekresultaten u hebt aangeklikt. Deze gegevens,
die Google naar eigen zeggen 180 dagen bijhoudt, maken het mogelijk de
zoekresultaten te personaliseren. Wat u daar precies moet onder
verstaan, blijft vrij vaag. Google heeft het zelf over: "relevantere en
nuttigere zoekresultaten, aanbevelingen en andere gepersonaliseerde
functies". U kunt er alvast van opaan dat daar gerichte advertenties
bij horen. Overigens maakt Google hiervoor niet alleen gebruik van uw
zoekgeschiedenis: Google kan ook informatie over uw locatie aanspreken.
Die is dan bijvoorbeeld gebaseerd op uw IP-adres of op een
standaardlocatie die u bijvoorbeeld via Google Maps eerder hebt
ingesteld. Beschikt u over een Google-account en bent u tijdens uw
zoekopdrachten bij Google aangemeld, dan tapt Google uit een nog dieper
vat: uw webgeschiedenis!
Die houdt namelijk uw hele zoekgeschiedenis bij, in principe onbeperkt,
en "laat u toe interessante trends in uw webactiviteit te ontdekken" -
of vervangen we 'u' maar meteen door 'Google'?
Wat gebruikers wel eens over het hoofd
zien, is dat de adresbalk van sommige browsers - waaronder die van
Chrome en IE9 - ook als interface voor een zoekmachine dient, en bij
Chrome is dat natuurlijk standaard Google. Hebt u Google Suggest en
eventueel Google Instant geactiveerd (zie Deel 2, pagina 2), dan worden
automatisch ook uw deels ingetikte zoekopdrachten bij Google
opgeslagen. Onder welke voorwaarden dat precies gebeurt, vindt u voor
Chrome toegelicht op Chrome
Instant.
7. Welke maatregelen?
Dat
Google aan de hand van uw IP-adres (en browser-metadata) uw taal en
geschatte locatie achterhaalt, is niets nieuws: dat kunnen in principe
ook alle andere sites. Vermijdt u dat liever specifiek voor Google, dan
is Firefox, in combinatie met de add-on GoogleSharing,
wel een elegante oplossing. Deze tool werpt zich als een proxy - een
tussenliggende server - op en anonimiseert en versleutelt de data die
uw pc richting Google verlaten. U hoeft in de statusbalk alleen maar de
GoogleSharing-knop aan te klikken. Voor Firefox is er trouwens ook de
add-on OptimizeGoogle
die u toelaat het gedrag van heel wat Google-diensten nauwgezet aan te
passen. Na installatie treft u dan in het menu Extra het item OptimizeGoogle opties
aan.
Een minder doortastend alternatief is dat u de
Google-zoekmachine via een beveiligde verbinding opvraagt, en wel op
het adres https://encrypted.google.com.
Via het Opties-icoontje
/ Zoekinstellingen
kunt u vervolgens Google Suggest uitschakelen: stip Geen zoekvoorspellingen in het
zoekvak weergeven
aan. Bijkomend voordeel van deze zoekpagina is dat de site die u in de
resultatenlijst aanklikt, niet langer te weten komt welke zoektermen u
in Google had ingevoerd.
Is het u er vooral om te doen te
vermijden dat uw eerdere zoekgegevens uw zoekresultaten via google
beïnvloeden? Zorg dan dat u niet ingelogd bent terwijl u zoekt, klik in
de resultatenpagina rechtsboven op het Opties-icoon en kies
Webgeschiedenis.
Klik hier op Aanpassingen
op basis van zoekactiviteit uitschakelen.
Wilt u die functie uitschakelen terwijl u bij Google bent aangemeld,
dan dient u de webgeschiedenis uit uw Google-account te verwijderen. Ga
dan naar Google
Accounts, klik rechtsonder op Webgeschiedenis en
vervolgens op Volledige
webgeschiedenis wissen - of u kunt individuele items
selecteren en op Verwijderen
drukken.
Google
Instant, ten slotte, werkt alleen wanneer u bij Google bent aangemeld.
U kunt het in dat geval alsnog uitschakelen via het Opties-icoon van de
zoekpagina, waar u vervolgens Zoekinstellingen
aanklikt en Google
instant niet gebruiken aanstipt. Vergeet uiteraard niet de
knop Voorkeuren opslaan
in te drukken. Addertje onder het gras: als u die functie op deze
manier uitschakelt, werkt dat alleen op de zoekpagina van Google.
Google Instant blijft nog altijd actief in bijvoorbeeld de omnibox van
Chrome. U moet die functie dus in de browser zelf uitschakelen. Wilt u
in Chrome ook Google Suggest op non-actief, ga dan naar Opties / Geavanceerde opties
en verwijder het vinkje bij Een
voorspellingsservice gebruiken [...].
Voor Firefox zijn er een paar uitstekende add-ons die u naar Google toe
meer privacy garanderen.
Vanuit 'Google-accounts' laten heel wat services zich meer op uw hand
zetten.
Deel 4: Google-advertenties
& Google Analytics
8. Welke gegevens?
Google-advertenties
en Google Analytics vermelden we in één adem, omdat u met beide te
maken kunt hebben zonder dat u dat vooraf wist. Bij Google Analytics
merkt u daar gewoonlijk zelfs nooit iets van, tenzij u er het
privacybeleid van de bezochte sites op naleest. De meeste advertenties
afkomstig van Google, trachten aan te sluiten bij uw persoonlijke
interesses. Daartoe maken ze handig gebruik van cookies en vaak gaat
het om cookies van DoubleClick. Zo'n cookie kan door de talloze
aangesloten sites worden ingelezen, zodat op die manier uw surfprofiel
- en dus uw interesse - zich aftekent. Ongeveer hetzelfde verhaal bij
Google Analytics: sites waarop deze services actief is, planten
eveneens een cookie in uw systeem.
9. Welke maatregelen?
Het komt er dus in beide gevallen vooral
op neer te vermijden dat (zulke) cookies op uw systeem terechtkomen. Nu
kunt u in uw browser het cookiebeleid wel aanscherpen, maar het is ook
mogelijk alleen de DoubleClick-cookie te neutraliseren. Op Google
Ads Preferences drukt u op de knop Afmelden
en installeert u een browserspecifieke plug-in. Let wel, die houdt geen
advertenties tegen, maar zorgt ervoor dat die niet meer zijn afgestemd
op uw interesses, omdat deze niet langer herkend worden. U kunt ook
zelf de moeite doen om aan Google duidelijk te maken welk soort
advertenties u bij voorkeur had gezien. Dat kan op de zojuist genoemde
webpagina, waar u deze keer Categorieën
toevoegen kiest en/of Verwijderen
aanklikt bij ongewenste categorieën.
Overigens biedt Network
Advertising Initiative
u de mogelijkheid om, eventueel tegelijk, meer dan zeventig
advertentie-cookies te deactiveren, waaronder ook die van
Google/DoubleClick. Voor Firefox bijvoorbeeld is er ook nog de
uitstekende add-on Adblock
Plus,
waarin u via een systeem van filters (abonnementen) geheel zelf kunt
bepalen welke advertenties u wilt blokkeren. U configureert de tool via
het menu Extra
/ Adblock-Plus Voorkeuren
/ Filters.
Wilt u uw sitebezoeken niet langer door Google Analytics in kaart laten
brengen, dan kunt u de Google
Analytics Opt-Out Browser Add-on (bèta)
installeren. Die is beschikbaar voor IE 7 en 8, Chrome en Firefox.
Toeval of niet, deze opt-out blijkt niet 100% betrouwbaar.
Firefox-gebruikers vinden eventueel een uitweg door de filterregel ||google-analytics.com^
aan de Adblock Plus-add-on toe te voegen. Hiermee blokkeert u wel
degelijk Google Analytics, maar gezien deze service in sommige sites
behoorlijk diep verweven zit, kan het gebeuren dat die pagina's niet
altijd feilloos doorkomen.
Ontsnapt u niet aan advertenties, dan kunt u alvast wel aangeven wat uw
voorkeuren zijn.
Voor Firefox is er de prima advertentieblokker Adblock Plus.
Google Dashboard
Beschikt u over een Google-account, dan doet u er goed aan af
en toe langs het Google
Dashboard
te lopen. Van hieruit krijgt u namelijk een goed overzicht van alle
Google-diensten die u gebruikt. Elke dienst gaat hier vergezeld van een
obligate link naar het bijhorende privacybeleid, maar ook van een link
naar een beheermodule waar u de huidige instellingen kunt controleren
en permissies desgevallend kunt terugschroeven. We raden u alvast aan
ook de link Websites die
toegang hebben tot het account aan te klikken (in de
rubriek Account):
misschien treft u hier nog al te nieuwsgierige diensten aan die u niet
langer wenselijk acht.
Google Dashboard: uw Google services in vogelperspectief.
Deel 5: Android & iOS
10. Welke gegevens?
Ook op mobiele
apparaten
als Android-smartphones, iPhones of iPads tracht Google u waar mogelijk
op persoonlijke interesses gebaseerde advertenties voor te schotelen
(via Google AdSense of
AdMob).
Traditionele browsercookies zijn gezien de talrijke apps geen optie en
daarom grijpt Google naar een ander wapen: een - volgens Google anoniem
- ID, gekoppeld aan uw vaste apparaat-ID (UDID, unique device
identifier). Google verdedigt zich door te stellen dat gebruikers nog
vóór het downloaden van een app vernemen welke data worden
geregistreerd.
Start u een Android-toestel voor de
eerste keer op, dan wordt gevraagd of u een Google-account wilt
toevoegen. Hiermee kunt u uw agenda, mail en contacten simpel en snel
synchroniseren. Deze gegevens staan op de Google-servers, weliswaar
beschermd door hun privacybeleid. Download u apps uit de Market, dan
wordt ook informatie verzonden naar de Google-servers. U ziet wel van
tevoren welke gegevens een app kan inlezen.
Maar er is nog meer aan
de hand. Als de locatiefunctie is ingeschakeld, sturen
Android-toestellen blijkbaar heel frequent de gps-coördinaten door van
elk gedetecteerd wifi-newerk, inclusief het MAC-adres van de draadloze
router of toegangspunt en de signaalsterkte. Koppel dat aan het unieke
ID en Google krijgt meteen een aardig idee van waar u woont en werkt.
Een deel van die locatie-database wordt lokaal op uw toestel
gecachet.
Hebt u roottoegang tot uw Android, dan kunt u met de app Location
Cache alvast een kijkje nemen in die databank. De online
database laat zich dan weer met een webservice als Android
Map
bevragen. Een snelle zoektocht naar het MAC-adres van een van mijn
eigen draadloze toegangspunten leverde - jawel - een nauwkeurig Google
Maps-kaartje op!
11. Welke maatregelen?
Wilt u niet langer op interesses gebaseerde advertenties
ontvangen op uw Android, open dan de app Market op uw toestel
en druk vervolgens op Menu
/ Instellingen.
Verwijder het vinkje in de rubriek Voorkeuren
voor Google AdMob-advertenties. Op Google
Privacycentrum vindt u de nodige instructies om die functie
ook op iOS-apparaten uit te schakelen.
Voorkomen
dat uw Android nog verder locatie-gebaseerde data richting Google
stuurt, blijkt heel wat lastiger. Nu kunt u wel de locatieservice
uitschakelen (via Menu
/ Instellingen
/ Locatie),
maar dat beperkt uiteraard de mogelijkheden van apps als Google Maps.
Tests, uitgevoerd door Wall Street Journal, toonden bovendien aan dat
locatiegebaseerde data op een iPhone alsnog richting Apple gaan, zelfs
wanneer de locatieservice is uitgeschakeld. Het is onduidelijk in
hoeverre dat ook voor Androids geldt.
U bent niet verplicht een
Google-account toe te voegen aan uw Android voor synchronisatie van uw
gegevens. Echter speelt u dan behoorlijk wat handige functionaliteit
kwijt. Ook het gebruik van de Market is niet verplicht, u kunt ook apps
downloaden zonder tussenkomst van de Market. Echter wordt vaak alsnog
informatie verstuurd naar diverse servers. Wilt u niet dat deze
gegevens verspreid worden, dan zit er niets anders op dan de app niet
te installeren.
Ontsnapt u niet aan advertenties, dan kunt u alvast wel aangeven wat uw
voorkeuren zijn.
Geen ontkennen aan: ik was onlangs een tijdlang in de buurt van Brussel.
12. Conclusie
Wie
na het lezen van dit artikel de indruk heeft dat het heel wat
volgehouden inspanning vergt om persoonlijke data van Google weg te
houden, kunnen we alleen maar gelijk geven. U mag bovendien niet
vergeten dat we ons in dit artikel dan nog overwegend hebben gefocust
op Google-services, waarbij het niet altijd evident is of er data
richting Google gaan en zo ja, welke. Wie ook diensten als Google
Documenten, Google Agenda of Gmail gebruikt, dreigt uiteraard nog heel
wat meer prijs te geven. Het is bijvoorbeeld al langer een publiek
geheim dat Google uw Gmail-berichten op inhoud scant om u zo nog meer
gerichte advertenties te kunnen voorschotelen. Dat dus allemaal voor de
optimale gebruikservaring? Erkentelijkheid heeft zo zijn grenzen.
Naïviteit eveneens.
http://computerworld.nl/article/13487/weet-jij-wat-apple-over-jou-weet.html
Weet jij wat Apple over jou weet?
Gepubliceerd:01-02-2012 om 11:35 Auteur:Edmond
Varwijk
Daar
zit je dan, met zo'n kekke iPad op schoot. Of misschien ga je sinds
kort de deur niet meer uit zonder iPhone. Welke concessies moet je
daarvoor doen?
Toen
Apple nog gewoon computers maakte speelde het bedrijf nauwelijks een
rol in het leven van alledag. Apple-computers waren mooi maar veel te
duur om door meer dan een kleine minderheid gebruikt te worden. Een
Apple kwam je daardoor eigenlijk alleen tegen bij drukkerijen en
opmaakbureaus. In de tien jaar sinds de introductie van de iPod is dit
radicaal veranderd. Apple is nu groter dan Microsoft en Google en er is
bijna geen huishouden meer waar niet minimaal één Apple-product wordt
gebruikt. Daarbij is Apple erg succesvol met zijn online diensten. Als
geen ander is het bedrijf erin geslaagd klanten na de aanschaf van een
iPad of MacBook nog aanvullende diensten als iTunes, MobileMe en iCloud
te laten gebruiken. Dankzij die diensten bezit Apple een enorme
hoeveelheid informatie over zijn klanten, veel meer dan andere
verkopers van computers en mediaspelers. En hoe vriendelijk het imago
van Apple ook is, juist op het punt van privacy en omgaan met
klantgegevens, heeft het niet de reputatie die past bij zijn imago. De
vraag of het wel verstandig is om Apple al dat inzicht in je reilen en
zeilen te geven is dan ook niet onterecht, het nemen van maatregelen
mogelijk zelfs verstandig.
1. Apple's privacybeleid
Apple
is er veel aan gelegen het positieve imago te behouden. Bekennen
informatie over klanten te verzamelen en ook te gebruiken lijkt dan
geen goede zet, maar kan kritiek voorkomen. Zeker wanneer daarbij wordt
gewezen op het eigen privacybeleid. Het is een beproefde tactiek die
ook Apple gebruikt. Het bedrijf geeft op zijn website uitgebreid uitleg
over de informatie die van de klanten wordt verzameld en waarvoor het
wordt gebruikt. Apple
heeft zijn privacybeleid
zelfs laten certificeren bij online privacywaakhond TRUSTe. Volgens
Apple betekent dit dat zijn privacybeleid voldoet aan de door TRUSTe
opgestelde voorwaarden,
maar hoewel TRUSTe ook inhoudelijke eisen stelt, betekent het vooral
dat Apple zijn privacybeleid heeft gepubliceerd en zich er naar eigen
zeggen ook aan houdt.
2. Welke gegevens verzamelt Apple?
Apple
verzamelt zowel persoonlijke als niet-persoonlijke gegevens. Met de
persoonlijke gegevens bedoelt het 'gegevens die kunnen worden gebruikt
om een bepaalde persoon te identificeren of te benaderen', terwijl de
niet-persoonlijke gegevens juist 'niet direct te herleiden zijn tot een
bepaald individu'. Persoonlijke gegevens zijn volgens Apple je naam,
adres, telefoonnummers, e-mailadres, contactvoorkeuren en
creditcardgegevens. Niet-persoonlijke gegevens zijn beroep,
taalvoorkeur, postcode, netnummer, maar ook de locatie en tijdzone waar
Apple-producten worden gebruikt en het unieke toestelnummer van de
iPhone (UDID).
Bij het bezoek aan een Apple-website, het gebruik
van online diensten of interactieve applicaties, het lezen van een
e-mailbericht of het bekijken van een advertentie, maakt Apple gebruik
van trackingtechnieken zoals cookies, pixeltags en web-beacons. Dit
biedt Apple de mogelijkheid het gedrag van zijn klanten 'beter
inzichtelijk' te maken en te zien welke onderdelen van de website
worden bezocht en of de klant zich laat sturen door de advertentie. De
gegevens die Apple op deze manier verzamelt, worden door het bedrijf
als niet-persoonsgebonden gegevens beschouwd. Het gebruik van cookies
kan binnen Safari worden uitgeschakeld via Voorkeuren / Privacy. Via Info is informatie
te krijgen over cookies die al geplaatst zijn, via Verwijder alle websitegegevens
kan dat worden opgeschoond. Om blijvend geen cookies te accepteren,
moet bij Blokkeer cookies
worden gekozen voor Altijd.
Via de optie Beperk
toegang tot locatievoorzieningen kan bovendien worden
voorkomen dat cookies locatiegegevens bijhouden. Op iPad en iPod gaat
dit via Instellingen
/ Safari en
dan Accepteer cookies
/ Nooit.
Via de opties Wis
cookies en gegevens kunnen bovendien bestaande cookies
worden verwijderd.
3. IP-adres
Of
een IP-adres, waarmee een gebruiker ook geïdentificeerd kan worden, tot
de persoonlijke of niet-persoonlijke gegevens wordt gerekend, laat
Apple afhangen van de lokale wetgeving. Alleen wanneer de wetgever een
IP-adres als een persoonlijk gegeven beschouwt, doet Apple dat ook
volgens het privacybeleid. In Nederland geldt het IP-adres 'in
combinatie met een tijdstip' op basis van een juridisch advies van het College
Bescherming Persoonsgegevens
als een persoonlijk gegeven. Apple zou dit dus ook als niet-persoonlijk
moeten behandelen, maar de garantie daarvoor ontbreekt in het
privacybeleid. Dit beleid is (zoals hiervoor beschreven) conform de
richtlijn van TRUSTe. Er is een Nederlandstalige versie, maar de
regeling is niet specifiek voor Nederland aangepast.
4. Gedeelde gegevens
Apple
deelt de gegevens die het verzamelt in 'sommige gevallen' met bedrijven
die producten en diensten ontwikkelen voor Apple of die Apple helpen
bij de marketing. Dit geldt voor zowel de persoonlijke als de
niet-persoonlijke gegevens. Als voorbeeld noemt Apple de persoonlijke
gegevens van de koper van een iPhone die het doorgeeft aan de
telecomprovider.
5. Apple ID
Om diensten van Apple zoals
iTunes en de App Store, maar ook iChat, MobileMe en iCloud te kunnen
gebruiken, heb je een Apple ID nodig. Dat is een combinatie van een
e-mailadres en een wachtwoord waarmee je inlogt op de verschillende
diensten. Het voordeel van de Apple ID is dat je voor alle
Apple-diensten hetzelfde Apple ID kunt gebruiken, wat het tot een echt
Apple-paspoort maakt. Zo handig als het voor de gebruiker is, is het
voor Apple ook. Het Apple ID is voor Apple vermoedelijk de
belangrijkste sleutel tot onze gegevens en ook een mooi middel om nog
meer informatie aan elkaar te knopen.
Het Apple ID bestaat uit de
combinatie van een e-mailadres en een wachtwoord. Het wachtwoord mag je
zelf verzinnen, de gebruikersnaam is volgens Apple bij voorkeur het
primaire mailadres. Dat hoeft natuurlijk niet, maar het moet wel een
echt e-mailadres zijn, waarmee je ook echt bereikbaar bent. Apple
controleert dat door een bevestigingsmail aan dat adres te sturen.
Reageer je daar niet op, dan wordt het account niet geactiveerd. Apple
gebruikt het adres ook om later "berichten die relevant zijn voor je
als gebruiker van zijn diensten" naar je toe te sturen. Voor een aantal
van die berichten kunt u zich niet afmelden. Bij het aanmaken van een
Apple-ID geef je Apple tal van belangrijke persoonlijke gegevens, zoals
je naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, contactvoorkeuren en
creditcardgegevens. Opties als het ontvangen van e-mail van Apple met
aanbiedingen en softwarenieuws kunt je uitschakelen, evenals het per
post ontvangen van dergelijke zaken. Wat je echter niet kunt, is niet
akkoord gaan met Apples servicevoorwaarden en het privacybeleid van
Apple. Je zal dan nooit een account aan kunnen maken.
Apple
wijzigt regelmatig zijn privacybeleid. Je wordt dan opnieuw gevraagd
ermee akkoord te gaan. Meestal op een moment dat het écht niet uitkomt,
wanneer u bijvoorbeeld inlogt in iTunes of iets wilt downloaden.
Opnieuw is het dan noodzakelijk akkoord te gaan met de nieuwe
voorwaarden. Zonder de acceptatie zal datgene waar u mee bezig was,
niet doorgaan. Snel op 'Akkoord' klikken is dan het natuurlijke gedrag
van bijna iedere gebruiker.
Het verwijderen van een Apple ID is niet mogelijk. Apple biedt
gebruikers alleen de mogelijkheid om via zijn portal
alle contactgegevens te verwijderen. Het Apple ID blijft bestaan,
evenals (zeer waarschijnlijk) de gegevens die Apple verzameld heeft bij
dat Apple ID.
6. iTunes Store en App Store
Behalve een
mediaspeler is iTunes vooral ook de entree van de iTunes Store, de
online winkel waar je muziek, een boek of een film kunt kopen. iTunes
is uitermate succesvol en Apple heeft de winkel daarom inmiddels
uitgebreid met een hele nieuwe afdeling: de App Store. Daar kunt je
programma's kopen voor gebruik op de iPod, iPad, iPhone en inmiddels
ook voor Mac OS X. Vooral voor de iPod, iPhone en iPad geldt dat deze
apparaten bijna zinloos zijn zonder een Apple ID en de mogelijkheid
apps en muziek te downloaden.
7. Anoniem shoppen in de iTunes Store en App Store
Om in de
iTunes Store of App Store te kunnen kopen is een Apple ID nodig.
Sterker nog, zelfs wanneer je alleen maar een gratis app wilt
downloaden, hebt je een creditcard nodig. Althans, daar lijkt het op.
Nog steeds probeert Apple je toch vooral te overtuigen dat je een
creditcard aan uw account moet koppelen. Die koppeling maakt het
account voor Apple namelijk extra interessant. Behalve dat de kans
groter is dat u aanvullende zaken gaat kopen, levert de creditcard
Apple ook nog eens de garantie dat je ook echt bent wie je zegt te
zijn. Mooier kan een bedrijf het niet hebben.
Niet iedereen heeft een creditcard en niet iedereen
wil dergelijke informatie prijsgeven aan Apple. Om dan toch
bijvoorbeeld een gratis app te kunnen downloaden kunt je een Apple
ID aanmaken zonder gekoppelde creditcard.
Je kunt nog steeds producten aanschaffen, alleen doe je dat nu met
iTunes Cards, een soort cadeaubonnen (van 15, 25 en 50 euro) die bij
verschillende winkels verkocht worden.
8. Opt-out bij Apple
Apple biedt iedereen de mogelijkheid contactgegevens en
voorkeuren in te zien en bij te werken via Mijn
Apple ID.
Dit betreft echter alleen de gegevens die u zelf hebt prijsgegeven,
zoals naam en adres, maar niet de gegevens die Apple verder over je
heeft verzameld. Dan is er nog iAd, dit zijn advertenties die in apps
gestopt kunnen worden en veelal gebaseerd zijn op locatiegebonden
gegevens. Hiervoor kun je jezelf afmelden. Dit kan door met de mobiele
versie (minimaal iOS 4) van Safari naar https://oo.apple.com
te gaan. Je wordt dan meteen afgemeld voor het gebruik van
locatiegebonden gegevens binnen advertenties, maar niet voor het
verzamelen van deze gegevens. Ook het aantal advertenties blijft
ongewijzigd. Hebt je meerdere Apple-apparaten, dan moet je ze allemaal
apart afmelden via de Opt-Out-webpagina.
9. Conclusie
Behalve
in een aantal mooie apparaten en bijbehorende diensten blijkt Apple ook
een levendige handel te hebben in persoonlijke en niet-persoonlijke
gegevens. In hoeverre die gegevens ook echt (door)verkocht worden is
onbekend. Het eigen privacybeleid van Apple geeft het bedrijf genoeg
ruimte om deze gegevens te gebruiken en ook met andere bedrijven te
delen. De gebruiker kan slechts kleine onderdelen daarvan verbieden of
minder relevant maken door bijvoorbeeld met een anoniem Apple ID te
winkelen.
In
het voorjaar van 2010 werd bekend dat de iPhone constant de locatie van
de gebruiker logt en deze informatie ook bewaart. Dat gebeurt op de
iPhone in een bestand genaamd consolidated.db dat Apple als onderdeel
van een update voor het iOS 4-besturingssysteem naar alle iPhones
stuurde. Apple kan maar liefst tot een jaar aan locatiegegevens bewaren
in deze consolidatied.db. De kritiek op het verzamelen van
locatiegegevens kwam goed los toen Apple ongeveer gelijktijdig zijn
privacybeleid en voorwaarden wijzigde. Apple wilde deze geografische
data voortaan verzamelen en zelf gebruiken, maar deze ook delen met
'partners en licentienemers'. De letterlijke tekst in het privacybeleid
van Apple is: "Om locatiegebonden diensten aan te bieden via
Apple-producten, kunnen wij en onze partners en licentienemers exacte
locatiegegevens verzamelen, gebruiken en uitwisselen, inclusief de
real-time geografische locatie van uw Apple-computer of -toestel".
Volgens hetzelfde privacybeleid worden de locatiegebonden gegevens
alleen anoniem verzameld. iPhone-gebruikers kunnen zich niet afmelden
voor het gebruik van hun locatie. Weliswaar is er in iOS de
mogelijkheid om via Instellingen
/ Locatievoorzieningen
het gebruik van locatiegegevens door individuele programma's uit te
schakelen, maar dat geldt alleen voor apps van derden en niet voor
Apple zelf.
Lees meer: http://computerworld.nl/article/13487/weet-jij-wat-apple-over-jou-weet/2.html&cp
Lees meer: http://computerworld.nl/article/13487/weet-jij-wat-apple-over-jou-weet.html&cp
Blogs
http://blog.verkoyen.eu/blog/p/detail/wat-weet-google-over-jou
16 september 2007
Wat weet Google over jou?
Ik kom net terug van de film The
Bourne Ultimatum.
In de film achterhalen ze in luttele seconden waar iemand is, dit door
wat te tokkelen op de computer. Ze achterhalen zowat alles van bij de
geboorte tot het heden. Na de film heb ik nog wat zitten praten met Jens.
Met als besluit: Fuck de CIA. Google kent je beter dan jezelf.
Bekijk hieronder de zaken die Google te weten komt over jou en op welke
manier.
- Google.com
- Google is een van de betere en meest gebruikte zoekmachines
op het internet.
- Waar ben je prive/professioneel mee bezig?
- Welke vragen heb je?
- AdWords
AdSense
- AdWords
biedt adverteerders de mogelijkheid om reclame te plaatsen op relevante
websites.AdSense beidt de mogelijkheid om door middel van advertenties
geld te verdienen met je website. Per klik op een advertentie krijg je
geld.
- Je naam/bedrijfsnaam
- Je emailadres
- Je telefoonnummer/GSM-nummer
- Je adres
- Je rekeningnummer
-
Calendar
- De kalender-dienst van Google zorgt ervoor dat je je
afspraken kan beheren via het internet.
- Alle afspraken die je hebt (verjaardagen,
prive/zakelijk)
- Je GSM-nummer/emailadres (notificaties)
- Docs Spreadsheets
- Maak
online tekstdocumenten en spreadsheets, ze worden online bijgehouden
zodat je ze van op iedere plaats kan bekijken/bewerken.
- Alles wat je schrijft/berekent
- Je naam
- Feedburner
- Volg de statistieken van je eigen feeds.
- Welke feeds (urls) je zelf onderhoud.
- Wie jou feed volgt.
- GMail
- Gratis webmaildienst van Google.
- Alle mails die stuurt.
- Alle mails die je krijgt.
- Je emailadres
- iGoogle
- Je persoonlijke Google. Voeg widgets toe naar eigen
interesse.
- Je interesses
- Reader
- Online
feed-reader. Alle feeds die je volgt kan je hierin verzamelen, zo moet
je niet alle sites aflopen om te zien we iets nieuws te melden heeft.
- Je emailadres
- Alle blogs die je volgt.
- YouTube
- Gratis filmpkes bekijken en/of uploaden.
- Alle filmpjes die je bekijkt.
- Alle filmpjes die je zelf maakt.
- Code
- Bekijk en deel code met andere developers.
- De code die je schrijft.
- De code die je opzoekt.
- Webmaster tools
- Wanneer
is Google de laatste keer op mijn site geweest? Waar liggen de
pijnpunten? Wat zijn mijn top-keywords? Allemaal vragen die je kan
beantwoorden met Google Webmaster Tools.
- Alle sites die je beheert.
- Maps
- Kaarten en satelietbeelden, ook de mogelijkheid om routes
te berekenen.
- De routes die je opzoekt.
- De plaatsen die je interesseren.
- Analytics
- Allerlei
statistieken over je website, van bezoekersaantallen tot en met welke
browser en/of operatings system gebruikt word om je site te bezoeken.
- De websites die je beheert.
En ik bespreek hier enkel nog maar een aantal van de producten
van
Google, denk maar aan alle mogelijke zoekmachines die Google heeft (Blog
search, Book search, Patent
search,
...). Als Google de informatie allemaal combineert kunnen ze heel snel
achterhalen wie je bent, wat je doet, waar je bent enzovoort. Denk aan
het volgende. Je zoekt op Google naar "Tijs", dan weet Google dat je dus
geinteresseerd bent in "Tijs". Op de website
van "Tijs" staat Google Analytics
(GA), ze weten dus ook dat je op die website bent. Surf je rechtstreeks
naar een site met GA dan kennen ze de website vanwaar je komt. Aan de
hand van je IP-adres kunnen ze nog meer gegevens aan je koppelen. Je
plaats een nieuwe afspraak in Google
Calendar en ze weten wanneer je bezet zal zijn. Om op de
plaats van de afspraak te raken zoek je een routebeschrijving op via Google Maps, dan weten ze waar je
vertrekt en waar je naartoe gaat. Je bouwt een site en wil geld
verdienen door Google AdSense, zo nu weten ze je
rekeningnummer ook al. Als ik me niet vergis zit er Google Maps
integratie in de iPhone
van Apple. Er zal waarschijnlijk nog een GPS-module uitkomen voor de
iPhone, dan weten ze direct waar je op dit eigenste moment bevind. Wil
je niet dat Google zoveel te weten kan komen over jou? Dan is er maar 1
oplossing: geen internet nemen. Maar uiteraard is het nu al te laat
want deze blog gebruikt Google Analytics, en zodra je commentaar
achterlaat sta je voor eeuwig geindexeerd in Google. Freaky he?
Laten we er maar vanuit gaan dat Google deze informatie niet
misbruikt.
Een aantal links die
over hetzelfde gaan:
http://www.dennishoogeveen.nl/2010/12/103/wat-google-allemaal-over-mij-weet-en-jou.html
Wat google allemaal over mij weet (en
jou).
Iets
wat ik het meeste gebruik op internet is Google. Jij waarschijnlijk
ook. En niet alleen om te zoeken, maar vooral ook de andere diensten
die van Google zijn (waarvan je soms niet eens wist dat ze van Google
waren), gebruik ik erg vaak. Voorbeelden zijn: Gmail, Google Docs,
Youtube, Picasa, Android en nog veel meer.
Heb je er ooit bij nagedacht dat alle informatie die jij bij deze
diensten opgeeft, door Google wordt opgeslagen? Dus bij Gmail met wie
je E-mailt, bij Picasa hoe je eruit ziet en bij Google Latitude waar je
bent.
Daar komt ook nog eens bij dat mensen die een website hebben (zoals ik)
en zich aanmelden bij Google Adsense en Analytics van alles weten over
je website en wie er op de website komt.
Hmm.. Als we dus goed nadenken weet Google de volgende dingen over mij
(en misschien geldt een groot deel hiervan ook voor jou):
1. Mijn voor- en achternaam. Omdat ik mij
heb
opgegeven voor Google Adsense (die in ruil voor advertenties op deze
website mij betaalt), weet Google mijn volledige voor en achternaam.
Ook op Gmail en Google Analytics zijn deze gegevens verplicht.
2. Mijn bank- en adresgegevens. Door
dezelfde redenen
als hierboven weet Google mijn bankrekeningnummer, bij welke bank ik
zit en nog veel meer. Anders zouden ze mij niet kunnen betalen, en dus
is deze informatie ook nodig.
3. Mijn interesses. Google weet dat ik een
website
heb, en houdt deze in de gaten. Ze weten wat er op staat en wat mij
bezig houdt. Op deze manier kunnen ze advertenties op mijn website
plaatsen die met het onderwerp te maken hebben.
4. Mijn ip-adres Ook als deze wijzigt
weten ze die.
Simpelweg door te registreren waar, wanneer en vanaf welk ip-adres ik
inlog bij de Google diensten.
5. Mijn vrienden en andere contacten.
Sorry voor
iedereen die wel eens een mail stuurt naar me. Maar ook jullie zijn
bekend. Google houdt de E-mails bij die naar mij worden verstuurd en
die ik terugstuur. Daarnaast gebruik ik Android op mijn mobiel, en álle
contacten die daarin staan worden gesynchroniseerd met Gmail (en die
dus weer met Google).
6. Waar ik ben. Ja dit klinkt heftig. Op
mijn telefoon
zit namelijk GPS. En het besturingssysteem van mijn telefoon is....
juist. Google's Android.
7. Mijn agenda. En alweer via mijn
telefoon. De
agenda-functie wordt gesynchroniseerd met Google Agenda. Google weet
dus precies wanneer ik een afspraak heb en wanner niet.
8. Wanneer ik op internet ben. Wie heeft
er
tegenwoordig niet Google als startpagina? Dat zijn er vrij weinig. Elke
keer dat ik internet opstart heb ik Google als startpagina. En jawel,
daaruit kunnen ze dus opmaken wanneer ik op internet ga.
9. Welke websites ik bezoek. Via de door
Google
geplaatste advertenties op andere website die ik bezoek, kan Google
precies bijhouden welke website ik bezoek en hoe lang ik daar blijf.
Daaruit zou je dus ook de conclusie kunnen trekken of ik het onderwerp
van die website leuk vind of niet.
10. Waar ik lid van ben. Hiermee bedoel ik
vooral de
Social Media zoals Hyves, Facebook, Twitter en MSN. Aan de hand van al
mijn gegevens die verzameld zijn bij hun eigen diensten, weten ze waar
ik nog meer lid van ben. Simpelweg door te kijken of mijn naam
overeenkomt met bijvoorbeeld een Hyves-account. Met facebook ligt het
trouwens nog gevoeliger: inloggen is daar mogelijk met je Gmail-account.
11. Mijn leeftijd, interesses, sportclub en school.
Mede door Social Media waar je al deze dingen kunt invullen. Maar
waarschijnlijk is jouw naam ook te vinden op de website van jouw
sportclub of school. En ga zo maar door.
12. Wat er op mijn computer staat geïnstalleerd.
Als
je Google desktop hebt geïnstalleerd (wat ik gelukkig al een tijdje
niet meer heb), dan weet Google wat voor programma's je op je computer
hebt staan, wanneer je computer aan staat en nog veel meer.
13. Wat ik op internet doe. Als je Google
Chrome als browser gebruikt weet Google dus alles van wat jij doet op
internet.
14. Wat ik op dit moment doe. Gelukkig is
dit niet zo
heel erg. Ook tweets en twitter-accounts zijn te vinden op Google. En
dus ook wat jij doet. Maar geen vrees, want alles wat hierop te vinden
is heb je zelf verspreid.
15. En nog véél meer! Alles wat jij op
Google zoekt,
maar dan ook écht alles, wordt opgeslagen door Google. Als jij
bijvoorbeeld vaak wat zoekt over een iPhone, dan kan Google doorhebben
dat je een iPhone hebt. Hetzelfde geldt voor het verkopen van je auto
of juist om een nieuwe te kopen. Medische problemen waarvan je het
antwoord op internet wilt zoeken slaat Google dus ook op.
Kan dit kwaad? Nee, niet direct. Een medewerker van Google heeft
namelijk niet zomaar toegang tot deze gegevens en mag deze ook nooit
verspreiden. Dat is geregeld in de privacyvoorwaarden van Google (waar
trouwens ook te vinden is wat Google allemaal over je opslaat). Maar
het is wel te hopen dat Google deze gegevens goed beveiligd heeft. Het
zou geen pretje zijn als al dit op straat kwam te liggen.
Wat weet Google allemaal over jou?
Publicatiedatum: maandag 13 december 2010.
http://nl.yunomi.be/artikel/wat-weet-facebook-over-jou
Er
bestaat een methode, maar gemakkelijk is het niet
Nu Facebook zo'n ingrijpende wijzigingen aangekondigd heeft, wordt het
tijd om eens goed na te denken. Wil jij het spelletje van Facebook nog
meespelen? Wil jij je hele leven op het web gooien, elke stap die je
zet, elke song die je beluistert, elk boek dat je leest, elke film die
je bekijkt - zelfs al is dat een Laura Lynn-song, een pornoboek, een
tearjerker van een film?
Is het antwoord voor jou ja!
Is
het antwoord voor jou ja, doe dan gerust voort, en sla dit artikel
over. Maak je je toch wat zorgen, lees dan verder. Want er is één
maatregel die je nu, onmiddellijk moet nemen: kuis het lijstje met
vrienden op. Al die mensen die je ooit ontmoet hebt, en die je als
vriend geaccepteerd had omdat je het onbeleefd vond hun
vriendschapsverzoek te weigeren, verwijder die nu ongenadig uit je
lijst met vrienden. Zorg ervoor dat degenen met wie jij voortaan al die
informatie deelt, je échte vrienden zijn, tegen wie je in het ec hte
leven ook zou vertellen hoe je dag geweest is, en aan wie je
toevertrouwt dat je zo heerlijk geweend hebt met de film gisteravond op
VijfTV.
Wat je ook kan doen
Wat je ook kan doen, is nagaan hoeveel
data Facebook eigenlijk heeft over jou. En het blijkt, zo lees je bij
SiliconFilter(1), mogelijk om aan Facebook te vragen dat zij jou een cd
opsturen met daarop een PDF met al jouw acitiviteiten op het netwerk.
De Europese wetten op de privacy verplichten Facebook daar namelijk
toe, maar dat wil niet zeggen dat Facebook het jou gemakkelijk maakt.
Een project van de Oostenrijkse privacy activist Mac Schrems, Europe
vs. Facebook (2), vertelt je stap voor stap wat je moet doen, namelijk
een uitgebreid webformulier invullen. Daarbij moet je zelf zeggen op
grond van welke wet jij jouw verzoek doet. Alhoewel Facebook heel
gemakkelijk een keuzevak had kunnen maken met voor elk land de
betreffende wet, moet jij dus zelf op zoek gaan naar die wet. Maar
gelukkig voorzien de instructies je ook van de nodige munitie.
Facebook verhinderen dat ...
Uiteraard helpt deze lijst jou
niet om Facebook te verhinderen jouw informatie te delen. Maar het
geeft je wel een (schrikbarend!) idee van de informatie waarover
Facebook beschikt. En het is aan jou om te beslissen of je verder door
het leven wil gaan met Facebook....(3)
links die in de tekst vermeld zijn
http://siliconfilter.com/getting-facebook-to-give-you-all-yo
...
http://europe-v-facebook.org/
http://www.zeit.de/digital/datenschutz/2011-09/facebook-date ...
bron
nieuwsbrief netties.be
http://weblog.fok.nl/weblog/511225/1/1/50/pas-op-wat-je-op-internet-zet.html
12-08-2009 @ 12:14 door UncleSam
Foto's
van dat avondje stappen met je dronken kop, pronken
met je -niet van
echt te onderscheiden- balletjespistool uit Turkije, pimpen met je
nieuwe gestolen fiets, onterechte ziekmeldingen en het
vermelden van je
vakantieperiode, je weet niet wie er meeleest (die recruiter,
de
politie, je baas, inbrekers, ..) Met de Veilig Internetten
campagne probeert de overheid ons te waarschuwen, dat kwam voor deze
dame te laat..
http://bas.pkvenlo.nl/?p=166
Wat weet Google allemaal?
4 mei 2012
De
meest gebruikte website op het Internet is ongetwijfeld Google. En niet
alleen om te zoeken, maar vooral ook andere diensten die van Google
zijn. Voorbeelden zijn: Gmail, YouTube, Picasa, Android, Google Docs en
nog veel meer. Heb je er ooit bij nagedacht wat Google allemaal weet
over jou en mij. Dus als we goed nadenken weet Google dit allemaal over
ons:
- Wanneer ik op Internet ben:
Wie heeft Google tegenwoordig niet als startpagina staan? Elke keer als
ik internet opstart heb ik Google als startpagina.
- Mijn ip-adres: Wanneer je
Google bezoekt slaan ze iedere keer jouw ip-adres op, daarin staat wie,
waar en hoe laat iemand Google gebruikt.
- Mijn naam: Omdat je dit hebt
opgegeven bij het aanmaken van een Google account.
- Mijn interesses: Google weet
dat ik een website heb en wat er opstaat, en houd dit telkens in da
gaten.
- Waar ik ben: Op mijn telefoon
zit namelijk GPS, En het besturingsysteem is… Google Android
- Mijn Agenda: De agenda van
mijn telefoon wordt
gesynchroniseerd met Google Agenda. Google weet dus precies waar en
wanneer ik een afspraak heb.
- Welke website`s ik bezoek: Via
de door Google
geplaatste advertenties op andere website`s, weet Google precies welke
website ik bezoek en hoelang ik daar verblijf.
- Wat op mijn computer is geïnstalleerd:
Als je Google Apps hebt geïnstalleerd, dan weet Google wat voor
programma`s ik op mijn computer heb staan.
- De inhoud van mijn mails: Als
je Gmail gebruikt (wat ik al een tijdje niet meer gebruik) weet Google
precies naar wie en waarover je mails stuurt.
Is dit een probleem? Nee, zolang Google deze gegevens maat
goed
beveiligd. Het zou geen pretje zijn als deze gegevens op straat komen
te staan.