Ref 20120504_ADP rev 20150212
File veilig-internetten html
ID veilig internetten (websites) info
terug


http://www.ouders.nl/mdiv2009-schadeclaims.htm

Kinderen en internet - Schadeclaims voorkomen

11 september 2009

Heeft uw kind een eigen website of een Hyves-pagina? Waarschuw dan voor het plaatsen van auteursrechtelijk beschermd materiaal, zoals foto's van idolen. Een verslag van twee opmerkelijke rechtszaken.


Pas op met foto's op websites en Hyves-pagina's

door Henk Boeke

Vorig jaar deed een kantonrechter in Den Bosch een opmerkelijke uitspraak. Een jongen van 15 had een foto van Johan Cruijff op zijn website gezet, waarna hij een claim van de fotograaf aan zijn broek kreeg. Uiteindelijk moest hij 2.420,- euro schadevergoeding en 1.647,93 euro aan proceskosten betalen.

Eigenlijk hád die jongen de gewraakte foto niet eens op zijn site gezet (hij had een deeplink oftewel een verwijzing naar een andere site geplaatst, waardoor de foto opgehaald werd van elders) maar dat maakte voor de rechter niets uit. Publiceren is publiceren, waar die foto ook vandaan komt.

Tweede zaak
De jongen had dat geld natuurlijk niet, en over een betalingsregeling kon men het niet eens worden. Waarop Luc Verkoren, de jurist van de fotograaf, een tweede zaak aanspande, tegen de ouders. Dan zouden die maar moeten betalen. Zijn redenering was dat bij kinderen van 14 tot 16 jaar de ouders in principe nog wettelijk aansprakelijk zijn voor het doen en laten van hun kroost.

In deze laatste zaak is een week geleden, op 3 september, uitspraak gedaan, opnieuw door de kantonrechter in Den Bosch. Die bepaalde dat de ouders in dit geval niet aansprakelijk zijn, omdat hen niets verweten kon worden.

In de wet staat namelijk nog de toevoeging dat ouders van kinderen van 14 tot 16 aansprakelijk zijn, tenzij hen niet verweten kan worden dat ze de gedraging van het kind niet hebben belet. Oftewel:

"Je bent als ouder van een veertienplusser niet per definitie aansprakelijk (voor een veertienminner wel). Je bent pas aansprakelijk als blijkt dat jij als ouder in had moeten grijpen maar dat hebt nagelaten. En de bewijslast ligt bij jou als ouder: jij moet bewijzen dat je niet in had moeten grijpen, oftewel dat dit gedrag van het kind binnen zijn normale vrijheid valt en daarom alleen de schuld van het kind is." (Bron: het weblog van internet-jurist Engelfriet)

"Handige jongen"
De rechter vond dat de ouders geen blaam trof, omdat het tegenwoordig normaal is dat jongeren van 15 een eigen website hebben. Daar hoef je als ouders echt niet alsmaar bovenop te zitten. Citaat:

"Het gaat kennelijk om een handige jongen – zoals zoveel kinderen tegenwoordig zeer handig zijn in het omgaan met internet en alles wat met computers te maken heeft – die op deze wijze zijn liefhebberij mede vorm geeft. Dat is tegenwoordig niets bijzonders. Er zijn veel kinderen van (ongeveer) deze leeftijd die een website hebben. Het onderwerp van de site – voetbal – is onschuldig: volstrekt normaal voor een jongen van 15 jaar." (Bron: vonnis 3 sept. 2009)

Jaren vakken vullen
Het gevolg van een en ander is dat de zoon tóch moet dokken. Dat wordt dus heel wat jaren vakken vullen en zakgeld afdragen...

Kortom: wijs uw kinderen op de gevaren van het publiceren van auteursrechtelijk beschermd materiaal! (En op het bestaan van keiharde fotografen en juristen, die geen mededogen met kinderen hebben.) 

Zoals bleek uit het eerste vonnis, is het niet afdoende om te deeplinken naar een foto, en hem op te laten halen van een andere site. Eveneens is het niet afdoende om de bron erbij te vermelden. Er moet óók toestemming worden gevraagd aan de rechthebbende (wat meestal geld kost).

Commercieel
Tot slot nog een niet onbelangrijk detail. De schadevergoeding was zo hoog, omdat de site van die jongen 'commercieel' zou zijn (vanwege de bijbehorende KvK-inschrijving). De rechter nam dit over als vaststaand feit, ook al werd de KvK-inschrijving alleen maar gebruikt om de site wat makkelijker te kunnen laten sponsoren door een enthousiaste kennis.

Conclusie: het is kennelijk heel makkelijk om rechters ervan te overtuigen dat een site commercieel is. Ik ben geen jurist, maar ik kan me voorstellen dat een Hyves-pagina ook als commercieel bestempeld kan worden, vanwege de reclame die Hyves erop zet. Oppassen dus!

Henk Boeke
redactie@ouders.nl

Henk Boeke is redacteur van Ouders Online.

Mr. Luc Verkoren is geen echte advocaat maar 'rechtskundig adviseur', die vooral voor fotografen werkt. Om een indruk te geven van de sfeer waarin dat gebeurt: in 2006 hadden we zelf een akkefietje met hem, waarbij de fotograaf aan Verkoren had gemaild: "Pak ze!"



http://www.mijnkindonline.nl/95/chatten.htm

Chatbox

Een chat-box is een virtuele (schijnbare) ruimte waarin bezoekers samenkomen om met andere mensen te babbelen. Je kunt communiceren door tekst in te tikken, doorspekt met uitdrukkingen voor emoties (emoticons) en er bewegende icoontjes (avatars) bij te plaatsen. Ook kun je er soms bestanden uitwisselen, zoals teksten, plaatjes, muziek en clips.
Chat-boxen vormen vaak een vast onderdeel van een website – zoals de chat van Jetix.nl – maar er zijn ook speciale chat-sites, zoals www.chatten.nl.
De meeste chat-boxen richten zich op een bepaalde doelgroep. Zoals kinderen, of liefhebbers van katten, of kattenhaters. Iedereen heeft er toegang toe en meestal is er nauwelijks controle op wat er gebeurt.

Identiteit

Onder kinderen is chatten erg populair. Het is natuurlijk bijzonder en spannend om via de pc met anderen in contact te komen. Maar er is nog een ander voordeel. In een chat-box kunnen kinderen zich gemakkelijk verstoppen. Je kunt er praten zonder dat anderen zien wie je bent. Dat maakt het mogelijk om te spelen met je eigen identiteit, je geslacht, je uiterlijk, je karakter zelfs. Je kunt er gemakkelijk een andere identiteit aannemen: een andere sekse, een ander uiterlijk of een ander karakter. Of alles tegelijk.

Gevaren

Chatten kan gevaarlijk zijn en veel kinderen zien dat helaas niet in. Een van de andere slachtoffers van de tbs-er die ook het Eibergse meisje had ontvoerd, was een meisje van 14. Zij had de man ontmoet in een chatbox. Ze had zich voorgedaan als een vrouw van 19 jaar en een afspraak met hem gemaakt in een park. Het komt vaker voor dat jonge meisjes zich veel ouder voordoen en afspraakjes maken met een man die ze via internet ontmoeten.

Onzekere meisjes (en jongens trouwens ook) in de leeftijd van 12 tot 16 zijn kwetsbaar
voor volwassen die via internet op zoek gaan naar contact-mogelijkheden met kinderen. Deze mannen hebben alle tijd en aandacht voor deze kinderen, en zij maken gebruik van hun overmatige behoefte aan aandacht en bevestiging. Niet alleen kinderen, maar dus ook pedofielen houden zich graag op in chat-boxen waar kinderen komen.
 Ook zij kunnen gemakkelijk een andere identiteit aannemen. Ze kunnen zich gemakkelijk voordoen als een leeftijdgenootje, een kind van 12 bijvoorbeeld. Op die manier zijn ze in de gelegenheid om een band met een kind op te bouwen, waardoor kinderen meer blootgeven dan goed voor ze is. Hierdoor kunnen ze de kinderen ook gaan opzoeken op plekken waar ze komen (school, sportclub).
Daarnaast kan chatten soms heel intimiderend zijn wanneer het taalgebruik grof wordt, of als er scheldpartijen ontstaan, of als er seksuele insinuaties gedaan worden.

Openhartigheid

Kinderen zijn van nature heel openhartig. Online-vragenlijsten waarbij gevraagd wordt naar het privé-gedrag van het kind, of de privé-gegevens van hun ouders, vullen ze rustig in. Vooral jonge kinderen (tot een jaar of 14) moet je steeds opnieuw vertellen dat ze dat niet moeten doen en waarom niet.

Privé-gegevens

Tieners begrijpen wel dat het gevaarlijk is om privé-gegevens openbaar te maken en dat het gevaarlijk is om afspraken te maken met onbekenden. Maar weten en doen is toch niet hetzelfde, zo blijkt. Kinderen worden gemakkelijk uitgelokt (verleid eigenlijk) om het toch te doen. Vooral als ze contact hebben met iemand die oprecht veel interesse lijkt te hebben in het kind. Pedofielen zijn daar zeer bedreven in.
Uit onderzoek van de jongeren-weekkrant KidsWeek (zomer 2003) bleek dat veel kinderen waren bedreigd of lastiggevallen, omdat ze hun adres of telefoonnummer hadden doorgegeven aan een ‘vriendje’ of ‘vriendinnetje’ van de chat. Buitenlands onderzoek meldt vergelijkbare ervaringen. Op een bepaald moment voelt het blijkbaar vertrouwd om dat soort gegevens te verstrekken, terwijl het enorm riskant is. Zolang een kind zich in een ‘beschermde’ chat-box bevindt en zijn of haar gegevens (of die van andere kinderen!) privé houdt, zijn de risico’s vrij klein. Veel websites zeggen dat er een oogje in het zeil wordt gehouden, maar in de praktijk komt daar niet veel van terecht. Wij kennen op dit moment eigenlijk geen chat-box waar je kinderen zonder risico kunt laten chatten. Ook de chats op websites worden meestal niet in de gaten gehouden door volwassenen: er kan dan alleen achteraf ingegrepen worden.

Op de site van De Kindertelefoon kun je op gezette tijden één op één chatten met een medewerker van de Kindertelefoon.

Tip:
jonge kinderen kunt u verbieden om te chatten in openbare chatboxen. Op een bepaald moment heeft verbieden geen zin meer. Dan is het belangrijker dat je weet welke chat-boxen ze bezoeken. Praat over chat-ervaringen, zonder onmiddellijk uw oordeel te geven. Zo raak je snel op de hoogte wat er speelt en heeft u de kans te vertellen over de gevaren zonder dat het kind zich bekritiseerd voelt. Ga zelf ook eens naar zo’n chat-box en kijk bij de beoordeling ervan of kinderen de mogelijkheid hebben om snel met een beheerder (operator) in contact te komen. Leg uw kinderen uit dat ze de operator kunnen inschakelen om vervelende ervaringen te melden en dat het geen schande is om dit ook daadwerkelijk te doen.

Lokatie
thuis / Media-opvoeding / Wat doen kinderen op internet?
Gepubliceerd:
za 25 aug 2007 · Laatst gewijzigd: wo 2 jul 200


http://www.schrijven.net/artikelen/veilig-internetten.php


Veilig internet voor kinderen

Virussen, geweld en seks, internet zit vol met gevaren. Kinderen moeten veilig kunnen internetten. Hoe kunnen we ze beschermen? Het belangrijkste is betrokken ouders. Zorg voor voldoende kennis en toezicht. Als ouders zelf weinig kennis hebben van internet, Hyves en MSN, hoe kunnen ze dan hun kinderen begeleiden en helpen bij problemen? Ook bij het buitenspelen houden ouders hun kinderen in de gaten. Dus zo vreemd is het niet. Op internet kunnen kinderen zich ook bezeren en zijn er enge mannen. Toezicht en basiskennis van internet, dat is niet zo moeilijk op te losse

Waarom zijn kinderen online?

Wat zijn de gevaren:

Welke mogelijkheden heeft u als ouder?
Een eerste stap is om te zorgen voor basiskennis van internet. Wat voor activiteiten ontplooit uw kind? En wat zijn de voordelen en de gevaren? Weet wat uw kinderen op de computer uitvoeren. Laat ze uitleggen hoe MSN werkt of Hyves en waarom het zo leuk is. Toezicht is ook belangrijk. Een pc op een centrale plek in het huis helpt, zo is het mogelijk om uw kind in de gaten te houden of te begeleiden bij vervelende incidenten.

Toon interesse in internet. Veel volwassenen vinden dat chatten nergens over gaat: slordig taalgebruik en nietszeggende teksten. Als dat waar is, geldt dat dan ook voor pesten, is dat ook onbelangrijk? Bespreek samen de voordelen en nadelen van internet. En ga ook eens kijken op Hyves of ga chatten.

Internetregels
Ouders kunnen een hoop problemen voorkomen door afspraken te maken. Zorg dat uw kinderen duidelijk weten wat de regels zijn en waarom.

Maak afspraken over:

Verder is het belangrijk om te zorgen voor een basisveiligheid. Installeer een goede virusscanner. En zorg voor een spamfilter.

Hulpmiddelen
Het merendeel van de Nederlandse kinderen is regelmatig online. Vaak weten ze beter de weg op internet dan hun ouders. Maar hoe voorkomt u dat jonge kinderen porno te zien krijgen of een site met de beschrijving voor het maken van een bom? En hoe beschermt u uw kinderen tegen volwassenen die zich als kind voordoen in de chat, om daarna in real live (IRL) af te spreken?

Eén van de mogelijkheden om bovenstaande opties te beperken is een filter gebruiken, zodat bepaalde sites geblokkeerd worden. Daar zijn verschillende manieren voor: een provider kiezen die filtert (EO), software downloaden waarmee u filters kunt instellen, zoekmachines laten filteren of een kinderbrowser gebruiken. U bepaalt op deze manier wat uw kind mag zien.

Filter
De meeste filters zijn Engelstalig. Filters zijn meestal niet helemaal betrouwbaar en er komen dagelijks nieuwe sites bij op internet. En tieners weten vak wel hoe ze filters kunnen omzeilen.
Van belang is indien u ook een filter wilt gebruiken voor tieners, dat sites met informatie over drugs, voorbehoedsmiddelen, verkrachting of homofilie wel zijn te vinden.

Mogelijkheden van filters:

Filternet
Filternet is een internetfilter van de Evangelische Omroep (EO).
De software filtert op godslasterlijke, discriminerende en pornografische sites. Er is controle op het World Wide Web, FTP en nieuwsgroepen.
De provider gebruikt twee filters. De eerste filter is software die de meeste ‘ongepaste’ sites de weg verspert, het tweede deel van de filter werkt met hulp van de gebruikers. Bij gebruik voor maximaal drie pc's kost het 1,95 per maand.

Maar bij deze filter kiezen ouders automatisch voor een christelijke inhoud.

Kliktime
Kliktime is een filter waarmee ouders tijd kunnen beperken, kinderen toegang tot internet kunnen ontzeggen en sites kunnen blokkeren. De makers hebben een gereformeerde achtergrond.
Kliktime kost €. 29,95 -. Voor dit bedrag kunt u het pakket op 3 Pc’s installeren.

Filteren met een browser
Veel ouders weten niet dat ze ook met browsers filters in kunnen stellen. Zeker voor kleine kinderen is dat een mogelijkheid. Voor jongeren geldt dat ook deze filters eenvoudig te omzeilen zijn, of ze kiezen voor een andere browser.

Family Safety van Windows Live biedt een gratis webservice voor Windows XP
Gebruik Family Safety voor:

Als u Windows Vista gebruikt, kunt u de ingebouwde beveiligingshulpmiddelen binnen Vista voor het gezin gebruiken.

Kinderbrowser
Knowser is een kinderbrowser voor kinderen van 2 tot 10 jaar. Met Knowser kunt u pop-ups blokkeren, een tijdklok instellen en uw kind laten surfen op kindvriendelijke websites. Mickey Mouse, Dotje en Frokkie en Lola zijn wel te bezoeken. De kosten van deze kinderbrowser zijn eenmalig 9,95.

Mybee is een gratis browser voor kinderen. De browser is op initiatief van mijnkindonline ontwikkeld. Mybee werkt vanuit de gedachten dat een browser toont wat wel geschikt is. De filter kiest de gewenste sites per leeftijdgroep. Ouders kiezen zelf de graad van filtering: streng of juist niet.

Zoekmachine
Meester Sipke heeft speciaal voor kinderen een eigen zoekmachine gemaakt. Een leuke oplossing voor jonge kinderen. De zoekmachine legt ook met geluid uit hoe het kind moet zoeken. Grotere kinderen kiezen gewoon voor een andere zoekmachine om deze manier van filteren te omzeilen.

Tips

Mobiel internetten
Steeds jonger lopen kinderen met een mobiel op zak. Ook op school en in de bibliotheek gaan ze onder uw toezicht op internet. Hoe houdt u toezicht op internetten buiten uw zicht? Dat is niet mogelijk, de oplossing is in gesprek gaan, wijzen op gevaren en uw kind zelf steeds meer verantwoording geven. Enge mensen lopen bij u in de buurt en zijn aanwezig op internet. Angst levert niets op, waakzaamheid wel. Zorg dat uw zoon of dochter met u praat als ze iets niet vertrouwen. Verdiep u in internet, social media en richt u ook op de vele voordelen daarvan.

Conclusie
Het is onmogelijk om uw kinderen overal tegen te beschermen. Samen praten helpt en daarnaast goede afspraken maken en betrouwbare software installeren. De meeste filters zijn Engelstalig. Trefwoorden zorgen vaak ook voor een verbod op nuttige sites, of laten ongewenste sites door. De meeste filters zijn voor handige tieners simpel te omzeilen. En dat geldt zeker voor kinderbrowsers, die zijn vooral geschikt voor kleine kinderen.

Alles wat verboden is is interessant. Verken samen met uw kind internet. Het is belangrijk om kinderen te leren zelf keuzes te maken. Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen, zo blijft u een gesprekspartner.

De belangrijkste les is; waarschuw uw kinderen en maak afspraken. Dat doet u ook voordat ze alleen gaan buitenspelen, naar school fietsen of gaan stappen. Want op internet gelden net als in de 'echte’ wereld gedragsregels en liggen de gevaren op de loer. Maar er liggen ook heel veel mogelijkheden en avonturen op internet op u en uw kinderen te wachten.

Meer informatie?
http://www.mijnkindonline.nl/ informatie over veilig internetten
http://mijnkindonline.web-log.nl/ Weblog over kinderen op internet
http://www.digibewust.nl/jongeren informatie over jongeren digitaal
http://www.eo.nl/filternet/ Filternet
http://www.kliktime.nl/ filter
http://www.microsoft.com/belux/nl/protect/products/family/onecarefamilysafety.mspx filter in Windows
http://www.weetwatzedoen.nl/ VISE™ Oudercontrole
http://www.krowser.nl/index.php kinderbrowser
http://www.mybee.nl/ kinderbrowser
http://www.meestersipke.nl/ zoekmachine voor kinderen
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Filteren/ Dossier filteren van de NRC
http://www.mijnkindonline.nl/timeslot_software.html tijdklok
http://www.avg.com/ gratis virusscanner
http://www.spamfighter.com/lang_nl/ spamfilter

Meer lezen?:

Jolanda Pikkaart 

Verschenen in B-gates tijdschrift voor voor de beginnende en meer gevorderde computergebruiker.

©Jolanda Pikkaart.




http://www.leren.nl/rubriek/computers_en_internet/internetten/veilig_internetten/

Kinderen en veilig Internetten

Zie ook


http://www.veiliginternetten.be/documents/52.html

Gevaren van het internet!

De meeste kinderen doen niks onrustwekkends op het internet. Ze chatten met vriendjes van school of de sportclub of de jeugdbeweging, ... Ze zoeken informatie op om hun huiswerk zo snel mogelijk achter de rug te hebben of over zaken die hen interesseren. Ze spelen spelletjes of zijn geboeid door het technische aspect van de computer in het algemeen en leren supersnel bij en experimenteren met programma's en instellingen.

Downloaden

Veel kinderen downloaden ook muziek of films van het internet, en dit is om vele redenen niet altijd zo'n goed idee:

Nog afgezien van uw eigen visie hierrond is het downloaden van auteursrechtelijk beschermde werken, of dat nu muziek of film of teksten zijn, zuiver juridisch gezien een vorm van diefstal. De film- en muziekindustrie tilt vooral zwaar aan het ter download aanbieden en vooral het verkopen van illegale copies van hun werken, wat perfect te begrijpen is natuurlijk en   zonder discussie kan geklassificeerd worden als criminaliteit. Misschien is dit vooral een kwestie van respect, ook al download je muziek om die te leren kennen, je muzikale smaak te ontdekken of gewoon uit nieuwsgierigheid naar het genre of de artiest: als je de muziek écht goed vind koop dan de cd!

Gezien het feit dat het downloaden van muziek zich in een 'grijze' zone bevindt is het logisch dat een legitiem bedrijf geen dergelijke software op de markt gaat brengen. Een aanzienlijk deel van de programma's om mediabestanden uit te wisselen worden ontwikkeld door bedrijfjes op de rand (of erover) van de grens met internetcriminaliteit. Al deze programma's bevatten spyware!  En aangezien het gaat over een programma dat u zelf hebt geinstalleerd zal in veel gevallen uw antimalwareprogramma hier gedeeltelijk buitenspel gezet worden.

Deze programma's werken quasi altijd via een uitwisselingssysteem: u gaat downloaden vanop de pc van iemand anders en anderen downloaden muziek vanop uw pc, het programma zorgt enkel voor de link. De standaardinstellingen van deze programma's zetten de poort maximaal open waardoor u niet alleen trager kan surfen maar meteen ook razendsnel de limiet van uw internetpakket opsoupeert.

Chatten

Veel kinderen chatten dagelijks, of dit nu via een chatsite is of via msn. "Chatten" is het engels woord voor "babbelen" en meer is het in feite niet: babbelen met elkaar via tekstberichtjes. SMS-en is dus eigenlijk ook chatten, maar dan betalend per berichtje.

Meestal chatten kinderen met vrienden van school of de sportclub of de jeugdbeweging of andere club waar ze lid van zijn. Tieners chatten vooral ook met vrienden maar ook met gelijkgezinden, anderen die dezelfde interesses hebben.

Wanneer er gechat wordt met vrienden of kennissen is er zelden of nooit een probleem. Er kan natuurlijk altijd een conflict zijn dat in gepeperde bewoordingen uitgevochten wordt op de chat, maar het probleem is dan het conflict zelf en niet het communicatiemiddel.

Wanneer kinderen echter chatten met mensen die ze niet in het dagelijkse leven kennen kan er zich wel een probleem stellen. Je kan op chatsites mensen leren kennen met dezelfde interesses en zo vriendschappen opbouwen die even waardevol zijn als vriendschappen in het dagelijks leven.

Vooral rond dit aspect heeft uw kind begeleiding nodig, want het internet is anoniem. Achter "coolboy15" of "coolgirl15" kan er inderdaad een toffe knul van 15 of een lieve meid schuilgaan maar net zo goed een vent van 25 of gelijk welke andere leeftijd met minder fraaie bedoelingen. Of blijkt dat die toffe knul of meid helemaal niet zo tof is als eerst gedacht...

Leer uw kind om altijd voorzichtig te blijven met mensen die je leert kennen op het internet. Geef nooit persoonlijke informatie, foto's, ...  aan mensen die je niet voor 100% vertrouwt, zelfs al chat je er al maanden mee.Het internet is een bron van informatie!  ...  of niet altijd?

Het internet is een enorme bron van informatie maar die is zeker niet altijd correct!  Het zal u niet veel moeite kosten om op het internet informatie te vinden die tracht te bewijzen dat de aarde geen bol is maar plat, of dat de president van de USA in werkelijkheid een alien is (hier is enige twijfel wel begrijpelijk....)

Kinderen hebben snel de neiging om alles te geloven dat ze op het internet gelezen hebben. Leer hen wat kritischer te zijn en onderscheid te maken tussen kwalitatieve websites die degelijke info bevatten (bvb kranten, websites van gekende instellingen en bedrijven) en websites waarvan de info twijfelachtig is.

De schrik van elke ouder: pornografie op het internet!

De meeste ouders zijn al lang de erotische tijdschriften vergeten die vroeger gniffelend op de speelplaats de ronde deden. Het is normaal dat kinderen nieuwsgierig zijn in die richting en stiekem op zoek gaan.

Het grote probleem op dit gebied is de laagdrempeligheid van het internet. Het gaat hem niet zozeer over een onschuldige naaktfoto, want veel verschil met het erotisch magazine van 20 jaar geleden is er niet.

Het gaat hem over de veel te gemakkelijke toegang tot websites met schokkende of extreme pornografische inhoud. Het frequent bezoeken van dergelijke websites zijn schadelijk voor de ontwikkeling van een kind omdat ze zorgen voor een misvormd beeld over sexualiteit en relaties.

Het is zeker aan te raden om op de pc beperkingen in te stellen voor bepaalde categorieen van websites wanneer u merkt dat uw kind die bezocht heeft.



http://www.symantec.com/region/nl/nlprod/download/oudertoezicht_tips.pdf
 
 
Hoe bescherm je kinderen op internet?
 
Symantec, wereldwijd marktleider in Internetbeveiligingstechnologie, houdt zich intensief bezig met computers en beveiliging. Veel kinderen surfen tegenwoordig onbeperkt door de wereld van het web. Voor ouders is he t niet gemakkelijk om hun kinderen te beschermen tegen de gevaren die dit met zich mee kan brengen. Daarom
heeft Symantec een lijstje opgesteld met handige tips die het voor ouders eenvoudiger kan maken hun kinderen veilig het Internet te laten verkennen. 
 
Bespreek de gevaren.
 
Bespreek met uw kinderen de gevaren van internet en laat hen erover vertellen. Ze weten soms beter dan u wat er allemaal kan. Spreek daarna gezamenlijk regels af over hoe en wanneer internet kan worden gebruikt. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
   
Hou het systeem up-to-date
 
Zorg dat de programma’s op uw computer up-to-date zijn. Met name de beveiligingsupdates zijn belangrijk. Windows is eenvoudig up-to-date te houden door regelmatig de ‘Windows Update’ optie te selecteren vanuit
het startmenu of vanuit de MS Internet Explorer.
  
Anti-virus bescherming
 
Iedereen die e-mailt of floppies/CD-ROMs uitwisselt, ontkomt er niet aan om een anti-virus programma te installeren. Hierbij is het zeer belangrijk om de lijst met virusdefinities regelmatig te actualiseren. Per dag komen er gemiddeld 10 tot 15 nieuwe virussen uit. Als uw anti-virus programma hier niet van op de hoogte is, glippen deze virussen door het (anti-virus) net. Iemand die één maand vergeet z’n anti -virus te updaten is al snel vatbaar voor 360 virussen!
  
Hou ongewenste content buiten de deur
 
Iedereen die surft op internet, komt wel eens op websites met ongewenste content of op sites die constant ongewenste schermen openen. Wanneer dit gebeurt, druk dan meteen op de toetscombinatie ‘Ctrl-W’. Met dit commando sluit u de website resoluut, zonder dat er een mogelijkheid is om alsnog nieuwe websites te openen. Verwijder ongewenste e-mails zonder ze te lezen en verlaat onmiddellijk een chatsessie bij ongewenste opmerkingen van andere chatters.
 
Bescherm de familieprivacy
 
Pas op met het vrijgeven van persoonlijke gegevens en/of de familieprivacy. Op internet is het doorgaans moeilijk te bepalen wie aan de andere kant van de verbinding zit, wie meeluistert en wat er met uw gegevens gebeurt of gaat gebeuren. Met name in een chatsessie is het heel makkelijk om je anders voor te doen dan je in werkelijkheid bent. Wanneer uw kinderen van plan zijn om meer privé informatie over zichzelf prijs te geven, is het verstandig om de chatsessie eerst aan u of aan andere huisgenoten te laten lezen. U bent vaak objectiever, omdat u niet in de chatsessie bent opgegaan. 
  
Sla ‘behulpzame’ verzoeken van anderen af
 
Ga niet in op verzoeken van anderen. Zeker niet als ze niet in de context staan van waar ze normaal mee bezig zijn. Onverwachte verzoeken om software te installeren of om de  security van de computer te updaten,
kunt u beter afslaan. Als er écht software moet worden geďnstalleerd, neem dan zelf het initiatief en ga zelf op zoek naar websites waar u deze software kunt downloaden.
  
Bescherming gaat voor gemak
 
Deactiveer nooit de  security setting  van de browser, ook al geven sommige websites aan dat dit nodig is om door te gaan. Een variant hierop is dat constant waarschuwingsberichtjes verschijnen bij het doorlopen van een website. Om daar maar van af te zijn, wordt de beveiliging in de browser uitgeschakeld. 
  
Uw computer helpt met ouderlijk toezicht
 
Installeer voor jonge kinderen ‘ouderlijk toezicht’  (parental control) software. Deze software helpt voorkomen dat kinderen bepaalde websites kunnen bezoeken. Bij oudere kinderen kunt u ook aangeven dat u te allen tijde in de  log (webgeschiedenis) van de browser kunt kijken, om zo precies te zien welke websites zijn bezocht (in MS Internet Explorer doet u dit door op de ‘Historie’  knop te drukken). Zelfs wanneer uw kinderen de vaardigheid hebben om de log te wissen, kunt u zien dat er iets niet pluis wanneer ineens de gehele ‘geschiedenis’ is verdwenen.  

Internet heeft het geheugen van een olifant
 
Op internet kan niets worden gewist. Pas dus op met de berichten die u of uw kinderen achterlaten in bijvoorbeeld het gastenboek van een website, hoe onbeduidend deze website ook mag zijn. Dankzij de kracht
van zoekmachines kunt u over 10 jaar nog steeds uw berichten terugvinden. Tegen  die tijd komen uw oude berichten

hoogstwaarschijnlijk een beetje ongemakkelijk over. Kijk maar eens op http://www.waybackmachine.org. Hier worden oude websites (die al lang niet meer bestaan) bewaard en toegankelijk gemaakt. Of zoek eens op
http://www.google.nl op uw achternaam of e-mail adres.
  
Installeer firewalls
 
Voor iedereen die geen computergoeroe is, is het aan te raden om een firewall te installeren. Een firewall weet hoe uw computer moet worden beschermd tegen hackers. Ook maakt een moderne firewall uw internetsessies veel plezieriger, omdat deze ongewenste reclame en advertenties op webpagina’s kan onderdrukken. En met behulp van ‘Privacy control’ helpt de firewall voorkomen dat u in een onoplettend moment uw persoonlijke gegevens ‘het net’ op stuurt.
 

http://www.nu.nl/internet/1868193/veel-kinderen-onbekend-met-gevaren-chatten-video.html

Veel kinderen onbekend met gevaren chatten


Laatste update:  3 december 2008 16:57
info

AMSTERDAM

Te veel jongeren gaan onverantwoord om met hun onlinecontacten. Drie op de tien meisjes in de leeftijd van 12 tot 18 jaar heeft wel eens een chat gevoerd met iemand die eerst heel leuk leek, maar later heel onbetrouwbaar bleek. Een op de tien jongens heeft wel eens een dergelijke ervaring gehad.

Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de stichting Meldpunt Kinderporno. De resultaten werden woensdag bekendgemaakt.

Onderzoek

Duizend jongens en meisjes deden mee aan het onderzoek van het bedrijf Memo2. Het werd uitgevoerd in verband met de campagne 'Cyberlokkers laten niet los, blocken dus', die Meldpunt Kinderporno onlangs voerde.

Jongeren weten volgens het meldpunt heel goed dat sommige volwassenen internet gebruiken om hen te lokken, maar de kinderen en hun ouders zouden nog te weinig actie ondernemen tegen deze 'cyberlokkers'.

Het meldpunt adviseert in voorkomende gevallen onder meer aangifte te doen bij de politie.

Chatten

Chatten, al dan niet met webcam, is zeer populair onder jongeren. Zes op de tien meisjes chat elke dag via programma's als msn en yahoo messenger.

Bij de jongens is dat ruwweg de helft. Een meerderheid heeft wel eens een onbekende toegevoegd als online contact. Een op de tien jongeren zet de webcam ook aan tijdens chats met onbekenden.

Ouders

Het meldpunt pleit ervoor dat ouders meer met hun kinderen praten over de risico's van online contacten en bijvoorbeeld duidelijke afspraken maken voor het gebruik van de webcam.

"Zo kan het contact met iemand op internet heel vertrouwd lijken, terwijl dat eigenlijk nog steeds een vreemde is", aldus het meldpunt.

Acht op de tien kinderen zeggen dat hun ouders geen regels hebben voor het gebruik van de webcam. Als er wel regels zijn, dan worden die niet altijd nageleefd. van de meisjes zegt 90 procent zich te houden aan de regels. Onder jongens is dat 65 procent.




http://www.filternet.nl/service/tips-voor-ouders

Kinderen op internet? Tips voor ouders

Kijk mee met uw kinderen

Zodra kinderen het internet opgaan is het moeilijk te controleren welke informatie en beelden ze onder ogen krijgen. Hieronder enkele tips om uw kinderen te beschermen tegen onverantwoord surfgedrag.

  1. Surf samen met uw kind, ga regelmatig samen achter de computer zitten. U kunt leren van uw kind en uw kind leert van u.
  2. Maak duidelijke afspraken over internetgebruik en de tijdsduur die het kind achter de computer mag doorbrengen. De extra filteropties van Filternet helpen u bij deze afspraken.
  3. Houd goed zicht op de computer en plaats deze indien mogelijk in de huiskamer.
  4. Leer uw kind om zorgvuldig met persoonlijke gegevens om te gaan. Altijd toestemming vragen aan ouders om een telefoonnummer, adres of bankrekeningnummer door te mogen geven.
  5. Bekijk regelmatig de surfgeschiedenis van het internetprogramma (Internet Explorer, Firefox etc.), zodat u op de hoogte blijft van het surfgedrag van uw kind. Let wel: dit biedt geen garantie, want kinderen kunnen deze geschiedenis wissen.
  6. Gebruik een goede virusscanner en zorg dat deze up to date blijft.
  7. Vertel uw kinderen af te blijven van onbekende software en leer hen voorzichtig om te gaan met het downloaden vanaf onbekende sites.
  8. Blijf geďnteresseerd in het surfgedrag van uw kind en wijs hem regelmatig op de minder leuke kanten hiervan.
  9. Laat weten, vooral bij vervelende ervaringen, er altijd te zijn voor uw kind.
  10. Zoek (op internet) naar publicaties en onderzoeken zodat u op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen van het internet.


http://www.internetvergelijken.com/faq/veilig-op-internet-checklist


Veilig op internet: checklist


Internetten is niet zonder gevaar. Jaarlijks vallen er online vele "slachtoffers" van cybercrime en cyberpesten. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft het in zijn jaarlijkse rapport "De digitale economie" (2007) over grote economische en sociale veranderingen in de samenleving die de digitalisering met zich mee brengt.

Hoewel harde cijfers ontbreken omdat dit soort misdaad vaak lastig in kaart is te brengen, is het verstandig om je computer te beveiligen. Voor ouders is veilig internet voor hun kinderen essentieel. Hier vind je een handige checklist zodat je niets vergeet om veilig op internet te gaan.

1. Veilig internet voor kinderen


Er zijn een aantal aandachtspunten bij veilig internet voor kinderen. Daarbij is het allereerst belangrijk dat je als ouder op de hoogte bent van het internetgedrag van de kinderen. Wat doen ze online? Met wie praten ze? Als je als ouder niet zo handig met de computer bent, is het tijd om hier verandering in te brengen.

Samen veilig internetten

Ga samen met je kind op internet surfen. Dan weet je welke websites de kinderen bezoeken en leer je bijvoorbeeld ook hoe chatprogramma's werken. Interesse tonen is een heel belangrijke voorwaarde voor veilig internetten. "Internet" vrienden zijn voor de huidige jonge generatie bijna net zo belangrijk als "gewone" vrienden.

Door samen te internetten kun je de kinderen ook veel beter overtuigen van de gevaren van internet. Voor kinderen is het internet een grote speeltuin. Maar zoals je ook in het echte leven je kinderen erop wijst dat ze niet met onbekenden moeten meegaan, doe je dit voor hun internetactiviteiten ook. Soms zijn dingen niet wat ze lijken op internet, mensen kunnen zich voordoen als anderen.

Veilig surfen: computer toezicht

Behalve betrokkenheid en voorlichting is het van belang om duidelijke afspraken met de kinderen te maken. Dit varieert van de tijd die ze online doorbrengen tot het helpen bedenken van een veilig wachtwoord. Voorkom dat je kind een belangrijker bestaan op internet krijgt dan in het "echte" leven. Door een dagelijks tijdslimiet te stellen wordt je kind geen cyberkind. Een simpele truc is de computer (op een centrale plaats) in de woonkamer te zetten. Op deze manier houd je letterlijk toezicht op het internetgebruik en gedrag van je kind.

Internet history checken

Toezicht houden bestaat ook uit het regelmatig nagaan van de geschiedenis van het internetgedrag van je kind. Iedere internet browser heeft een optie om de "history" van de bezochte websites te bekijken. Ook chatprogramma's als MSN hebben meestal functies om gesprekken op te slaan en weer te geven. Zeker bij heel jonge kinderen en tieners is het goed om de geschiedenis af en toe te controleren.

Cyberpesten voorkomen

Het is erg belangrijk om te zorgen dat je kind geen persoonlijke informatie aan vreemden geeft. Het bekend maken van een creditcardnummer, adres of telefoonnummer kan tot vervelende situaties leiden zoals een afspraak met een wildvreemde of het minder gevaarlijke, maar het niet minder vervelende "cyberpesten". Cyberpesten is digitaal pesten in bijvoorbeeld chatrooms, MSN of via vervelende mails. In eerste instantie lijkt dit misschien zo ernstig, maar als ouder is het belangrijk om dit niet te onderschatten.

Veilige nickname kiezen

Om cyberpesten of andere vormen van lastigvallen te voorkomen, is het handig om samen een veilig wachtwoord of een veilige nickname te bedenken waarmee je kind gaat chatten of mailen. Suggestieve namen zoals "badgirl1999" moeten vermeden worden. Ook namen waarin persoonlijke gegevens verstopt zitten, kan verkeerde mensen aantrekken.

Diploma Veilig Internet halen

Gelukkig ziet de overheid het belang in van veilig internetten. Het ministerie van onderwijs heeft samen met belangenorganisaties de handen ineen geslagen om het gratis lespakket Veilig Internet samen te stellen. Veel basisscholen bieden de serie lessen aan waarin de leerlingen bewust worden gemaakt van de risico's van internet en cyberpesten, maar vooral leren hoe ze veilig kunnen internetten. Het lespakket wordt afgesloten met een Diploma Veilig Internet.

2. Veilig internet: beveilig je computer


Naast voorlichting om de kinderen te beschermen tegen de gevaren van internet is het slim om de computer goed te beveiligen. Bijna iedere Nederlander maakt regelmatig gebruik van een computer. Het grootste deel van de bevolking is zelfs dagelijks bezig met de computer. De beveiliging van de computers laat echter nog heel wat te wensen over.

Cybercrime: virussen voorkomen

Een op de vijf Nederlanders heeft regelmatig last van computervirussen. Een virus kan systemen laten vastlopen of ongevraagd bestanden wissen. Een virus is vervelend, maar minder indringend dan het slachtoffer worden van "cybercrime". Tegenwoordig opereren er serieuze criminelen op het internet die direct verdienen aan hun online aanvallen op consumenten of organisaties.

Veilig internet bankieren

Het trendrapport 2008 "Inzicht in Cybercrime" signaleerde afgelopen jaar al een explosieve groei van nieuwe virussen en professionnalisering van internetcriminelen. Opvallend is dat aanvallen van hackers steeds vaker gericht zijn tegen individuele gebruikers dan tegen centrale diensten zoals banken. Zij maken gebruik van bijvoorbeeld "spyware", software om privégegevens te verzamelen voor commerciële doeleinden, maar ook vaak voor misbruik. In de vorm van "spam" wordt je bedolven door ongewenste mails.

Phishing: valse websites negeren

Professionele software en vakkundige specialisten worden ingezet tegen "phishing". Hierbij onderschept de crimineel de communicatiestroom tussen bank en klant tijdens het internet bankieren. Hoewel een dergelijk proces uiteraard streng beveiligd is door de bank, slagen creatieve internetcriminelen er soms toch in om klanten naar een valse website te lokken waar ze inloggegevens achterhalen.

Veilige computer: spamfilter en firewall

Om al deze vormen van cybercrime te voorkomen is het goed om maatregelen te nemen in de vorm van software. Een "antivirusscanner" houdt virussen tegen. Er zijn "spamfilters" om spam te voorkomen, maar er zijn ook filtersystemen om bepaalde websites uit te sluiten of zoekmachines bij bepaalde resultaten geen ongewenste links te laten vertonen. Ook is er software die vervelende vensters geen kans geeft te verschijnen, de zogenoemde "popup blocker" is een bekende. Tot slot is een "firewall" een erg belangrijke software-bescherming die het internetten veiliger maakt. De firewall waarschuwt wanneer er iemand van buiten het eigen netwerk de computer probeert binnen te dringen.

Checklist compleet

Hoewel de gevaren van internet niet onderschat moeten worden, kunnen we een hoop plezier beleven aan internet. Laat je kinderen geen slachtoffer worden van cyberpesten en voorkom dat je zelf om de tuin wordt geleid door internetcriminelen en cybercrime. Zorg dus dat je computer goed beveiligd is voordat je gaat internetten.



http://pc-en-internet.infonu.nl/communicatie/63658-de-gevaren-van-internet.html

De gevaren van internet

Internet is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Het is een handig medium, maar gevaar ligt vaak op de loer. Er zijn namelijk ook mensen die misbruik maken van de mogelijkheden van dit wereldwijde computernetwerk.

Chatrooms

De tijd dat het internet werd gebruikt voor alleen zakelijke en hoogstnoodzakelijke communicatie ligt ver achter ons. Het internet is niet langer een zakelijke, informatieve bron, maar een grote internationale speeltuin waar jong en oud zich verenigt in chatrooms, op forums en websites. Verscholen achter hun anonimiteit, lijken sommige internetgebruikers geen grenzen te kennen.

Een chatroom is een virtuele ruimte waar je met vrienden of onbekenden kunt kletsen. Het enige wat je hoeft te doen is een naam verzinnen. De kamer waar je vervolgens in terecht komt is gevuld met allerlei mensen. Je hoeft je echte naam niet op te geven waardoor je anoniem kunt blijven. De personen in een chatroom zijn vaak onbekend voor jou. Hierdoor leer je nieuwe mensen kennen, het is dus goed voor je sociale contacten. Ook bespreek je met onbekenden vaker gevoeligere onderwerpen. Want jij weet niet wie zij zijn, en nog belangrijker: zij weten niet wie jij bent. Er zitten wel nadelen aan chatrooms. Doordat een chatroom zo anoniem is, weet je nooit wie er aan de andere kant zit. Iemand die zich voorstelt als een 16-jarige jongen kan net zo goed een oude vent zijn van 50 jaar. Vooral jonge meisjes kunnen zo gemanipuleerd worden, door vaak onbekende oudere mannen. Chatrooms vormen dus een groot gevaar voor jonge meisjes.

Uit onderzoek van de Amerikaanse en Engelse overheid blijkt dat ongeveer een op de vijf chattende kinderen via internet uitnodigingen krijgt om seksuele handelingen te verrichten. In de helft van de gevallen worden de seksuele avances gemaakt door iemand die zegt achttien jaar of ouder te zijn. Tien procent van die volwassenen probeert een afspraakje te maken. Niet bekend is hoeveel kinderen daarop ingaan.

In Nederland zijn de gevaren van chatten nauwelijks onderzocht. Dit is opmerkelijk want er maken veel kinderen gebruik van internet en verschillende chatrooms. De Kinderconsumentenbond heeft echter wel een interessant onderzoek gedaan. Het ging om een uitgebreid onderzoek wat ongeveer 1300 kinderen betrof van tien tot dertien jaar. Tussen de 18 en 44 procent van de kinderen – afhankelijk van de chatbox – bleek last te hebben van onder meer seksuele toespelingen en scheldpartijen.

De jongeren die voornamelijk risico lopen om door kinderlokkers aangetrokken te worden zijn zeer intensieve computergebruikers, maar tegelijkertijd ook nieuwelingen. Dit omdat deze nieuwelingen de gedragsregels nog niet (goed) kennen. Ook erg de aanwezige types lopen veel risico’s, en dan met name jongeren die actief op zoek zijn naar aandacht en liefde, opstandig zijn en nieuwsgierig. Dat soort jongeren bevindt zich dan net op de rand van het toelaatbare. Een andere groep betreft eenzame jongeren. Zo’n kinderlokker kan dan gebruik maken van die eenzaamheid door zo iemand genoeg aandacht te geven. Een eenzame tiener is een van de gemakkelijkste prooien voor een tiener. Dit soort tieners hunkeren namelijk naar liefde en aandacht. Als ze dat thuis niet krijgen dan gaan ze dat elders zoeken.

Ook loverboys maken vaak gebruik van internet als ze een meisje willen strikken. Iedereen is wel op de hoogte van het concept ‘loverboy’. Een goeduitziende jongen die een meisje voor zich wil winnen door haar cadeaus te geven. Na een tijdje zit hij echter diep in de schulden. Het meisje wil hem dan helpen ‘terug te betalen’. Daarvoor hoeft zij maar één keer uit te gaan met een vriend van hem. Als dat uiteindelijk tot seks leidt wil het meisje niet meer. Maar dan zit ze al verstrikt in de val van de loverboy.

Loverboys maken steeds meer gebruik van het medium internet om meisjes in de val te laten lopen. Via profielsites kunnen ze er zo een makkelijke prooi uit pikken. Er staat namelijk veel meer van jou op een profielsite dan jij denkt. Voor een loverboy is het al genoeg om te weten hoe je heet, hoe oud je bent en waar je woont. Als hij dat allemaal weet ben je een makkelijk doelwit. Als dan ook nog eens blijkt dat jij verlegen en eenzaam bent is het al helemaal raak. Naar dit soort meisjes zoeken loverboys vaak actief. Dit omdat het meisje dan met haar problemen naar hem toe kan komen. Zo heeft ze het gevoel dat hij haar helpt. Als het dan de tijd is om ‘terug te betalen’ zal ze het vaak doen, omdat het lijkt alsof hij heel veel voor haar heeft gedaan.

Als ouder zijnde kun je het best met je kind praten over kinderlokkers, loverboys en de gevaren van internet. Zo zijn de kinderen er van op de hoogte en kunnen ze misschien de eerste signalen herkennen. Ook is het slim om gebruik te maken van een e-mail filter, zo komen de kinderen minder in contact met spam die aanstootgevend gevonden zou kunnen worden. Het is eveneens verstandig om kinderen gewoon geen chatrooms te laten gebruiken. Het risico is gewoonweg te groot, en zeker voor jonge kinderen. Als ze toch chatten in chatrooms kun je het best goed opletten wat ze doen en met wie ze praten. Ook is het verstandig om ze nooit privé te laten gaan, maar altijd in het openbare gedeelte van de chatbox te laten blijven. Toch is het niet altijd te voorkomen. Kinderlokkers gaan heel sluw te werk. Vaak hebben ze al veel ervaring en weten ze precies waar een kind wel of niet op reageert.

Verslavingen

Niet kunnen stoppen. Jezelf verwaarlozen. Branderige ogen. Alleen maar denken aan internet als je niet online bent… Allemaal kenmerken van een internetverslaving. Wanneer ben je eigenlijk slaaf van het web? Hoe krijg je jezelf weer onder controle? En wat kan je omgeving voor je doen?

Wat het internet nou precies zo verslavend maakt is nog niet bekend. Wel is duidelijk dat een internetverslaafde voldoet aan de criteria die ook voor andere verslavingen worden gehandhaafd. Een paar van deze symptomen zijn bijvoorbeeld ontwenningsverschijnselen, stemmingsschommelingen en een groeiende tolerantie (steeds meer nodig hebben). Hierdoor leiden school- en werkprestaties er in toenemende mate onder. Als je niet meer met, maar ook niet zonder internet kunt, spreken we van een verslavingsprobleem. Hoewel er weinig onderzoek is gedaan is het wel duidelijk dat steeds meer mensen met een internetverslaving geconfronteerd worden. Deze mensen komen er vaak op eigen houtje niet meer uit.

Een groot gevaar van een internetverslaving is dat mensen internet als een toevlucht gaan zien. Ze kunnen de echte wereld niet meer onderscheiden van de virtuele wereld. De aanleiding hiervan is dat de internetgebruiker vaak het gevoel heeft dat hij/zij op internet bepaalde dingen kan bereiken die niet in het echte leven bereikt kunnen worden. Daarom gaat zo iemand de virtuele wereld zien als de echte wereld. Wat ook niet echt meehelpt, is dat je op het internet ook weer mensen ontmoet. Zo doe je sociale contacten op, ook al ben je in het echt helemaal niet zo sociaal. Voor iemand met een internetverslaving is het moeilijk om te stoppen omdat hij/zij nog contact wil houden met die vrienden. Het gevolg hiervan is dat je je sociale contacten in het echte leven verliest omdat je meer omgaat met je ‘virtuele vrienden’.

Als je eraan twijfelt of je internetverslaafd ben moet je jezelf de volgende vragen stellen. Ben je de tijd uit ogen verloren terwijl je online bent? Boos en geagiteerd als je onderbroken wordt? Check je de mail meerdere malen per dag? Lieg je over de tijd dat je online ben? Geďrriteerd als je niet online mag? Trek jij je niets aan van de afgesproken tijdslimieten? Ben je liever online dan met je vrienden? Als je jezelf in deze vragen herkend is de kans groot dat ook jij internetverslaafd bent. Om hier iets aan te doen kun je vragen of je vrienden en familie je willen helpen. Ook kun je bepaalde afspraken maken met jezelf. Bijvoorbeeld; als ik het volhoud om één week lang maar tot 2 uur per dag achter de computer te gaan, dan trakteer ik mezelf op die nieuwe schoenen of mag ik in het weekend langer achter de computer. Als dat niet lukt zijn er bepaalde instellingen waar je terecht kunt met je probleem.

Eind 2008 is er geconstateerd dat het percentage internetverslaafden onder jongeren af neemt. Ruim drie procent van de jongeren uit de eerste twee klassen van het voorgezet onderwijs is verslaafd aan internet. In 2007 was dit nog meer dan vier procent. Het totale percentage internetverslaafde jongeren blijft dalen.
Zo kan het dus ook!

Privacy

Al onze bewegingen en handelingen worden elektronisch geregistreerd. Dat begint 's ochtends bij het aanzetten van de mobiele telefoon en eindigt 's avonds met een surftocht op het Web. In de tussentijd houdt een elektronisch toegangspasje bij hoe laat we op ons werk komen, worden onze activiteiten op het bedrijfsnetwerk gefilmd, kunnen nieuwsgierige systeembeheerders ongestraft onze e-mail lezen, filmen bewakingscamera's in het winkelcentrum waar we in de lunchpauze boodschappen doen en met wie we een praatje maken, is via de pinautomaat en de bonuskaart precies te achterhalen wat we kopen, en als het rekeningrijden straks is ingevoerd weet het ministerie van Verkeer en Waterstaat ook met welke omweg we naar huis rijden.

Privacy in het dagelijks leven is niets nieuws. Op het internet is privacy echter een stuk minder vanzelfsprekend. Alle berichten worden zonder enige vorm van bescherming verstuurd. En iedereen kan op internet zetten wat hij of zij wil. Toch zijn er in Nederland ook wetten die elk een bepaald aspect van de privacy in Nederland regelen. Zo is er de “Wet Bescherming Persoonsgegevens”. Deze wet regelt onder welke voorwaarden persoonsgegevens verwerkt mogen worden. Zo staat dus niet álles openbaar op internet!

Bedrijven moeten in duidelijke privacy statements aangeven wat zij met persoonsgegevens van bezoekers en gebruikers doen. Ongeautoriseerd gebruik van zulke gegevens kan leiden tot ernstige reputatieschade voor het bedrijf, om nog maar niet te spreken van de overlast en problemen die mensen kunnen krijgen door ongewenste publicatie van persoonlijke informatie op internet.

Steeds meer mensen beseffen hoe kwetsbaar hun privacy op internet is. Daarom delen ze steeds minder gegevens op internet. Maar dat houdt niet iedereen tegen. Hackers kunnen als ze willen zo bij je persoonlijke gegevens komen, zoals je e-mailadres. Daarmee kunnen ze ongelooflijk veel schade aanrichten. Je hoeft geen professional te zijn om iemand zijn privacy op internet te ontnemen. Hacken kan iedereen leren, het staat zelfs uitgelegd op diverse websites!

Maar is het dan wel mogelijk om je er tegen te beschermen? Ja, dat is mogelijk! Allereerst moet je zorgen dat je gegevens zoals je wachtwoorden en bankgegevens voor jezelf houdt. Zorg dat het niet op internet belandt, waar alles openbaar is. Ga ook nooit in op scammers, die vragen om je e-mailadres of je wachtwoord, als jij de site niet kent is het meestal niet betrouwbaar! Iets anders wat je sowieso moet doen, is de nieuwste beveiligingssoftware downloaden. Ook zo zorg je ervoor dat de meeste gegevens veilig zijn.

Je gegevens zijn nooit helemaal veilig, er is altijd wel iemand die achter jouw persoonlijke gegevens kan komen, maar als jij zorgt dat je computer goed beveiligd is en je gewoon voorzichtig bent op internet kun je het ergste gevaar voorkomen!

Oplichterij

De politie heeft de afgelopen maanden in Amsterdam Zuidoost dertien jongens aangehouden wegens internetoplichting. De knapen, in de leeftijd van 14 tot 18 jaar, boden iPhones te koop aan op een landelijke advertentiewebsite. Belangstellenden die geld overmaakten, kregen echter niks geleverd. Dat meldde de politie dinsdag. In totaal werden 77 mensen uit het hele land op deze manier opgelicht. De schade voor hen is bij elkaar ongeveer 21.000 euro.

Zoals je in bovenstaand nieuwsbericht kunt lezen gebeurt internetoplichterij op grote schaal. Maar vergis je niet! Er zijn vele vormen van internetoplichterij waarvan we er hier een paar gaan behandelen.

De meeste mensen worden opgelicht bij online shoppen. Je maakt het geld over en vervolgens krijg je het product niet thuisgestuurd of is de eigenaar onvindbaar. Dit gebeurt voornamelijk bij sites als ‘Marktplaats’ of ‘E-bay’. Ook gebeurt het vaak met deze sites dat het product wat je koopt kapot blijkt te zijn. Het is moeilijk om te onderscheiden welke advertenties te vertrouwen zijn en welke niet. Waaraan kun je dat dan wel zien? Oplichters bieden vaak een te lage prijs, dit kunnen ze doen omdat het goed dan waarschijnlijk gestolen is. Maar ook het kopen van dure producten is riskant, de kans dat hier iets mis mee is, is erg groot. Ook is het goed om onderzoek te doen; weet met wie je handelt, dan is het risico een stuk kleiner.

Online gokken behoort ook tot oplichterij. Om te gokken moet je 18 jaar of ouder zijn, en dat is maar goed ook, gezien de gevaren die gokken met zich mee brengt. Zo kun je makkelijk verslaafd raken of opgelicht worden. Deze online bedrijven kunnen er makkelijk voor zorgen dat je in het begin een beetje leuke bedragen kunt winnen. Maar ze rekenen er ook op dat de bezoekers van hun casino hebberig worden. Dus hoe langer ze door gaan, hoe meer de gokkers verliezen, want ook dat kunnen ze beďnvloeden. Het is beter om niet online te gokken, maar gewoon naar een ‘echt’ casino te gaan. Daar is de kans om opgelicht te worden veel kleiner.

Het gebeurt op kleinere schaal, maar ook bij internetdating wordt er opgelicht. Dit zijn online datingbureau’s die je laten betalen voor een lidmaatschap maar later niets meer van zich laten horen. Vaker gebeurt het dat de datingsite gewoon betrouwbaar lijkt, maar jou een abonnement laat afsluiten. Voor je het weet zit je vast aan een SMS, telefoon of internetabonnement. Ook SMS dating is riskant, meestal betaal je voor de zowel verstuurde als ontvangen berichtjes en kom je er moeilijk vanaf. Het is zo ook moeilijk om te zeggen of je wel echt met die leuke man/vrouw sms’t. Het kan net zo goed een medewerker van het datingbureau zijn.

Een andere vorm van internetfraude is ‘phishing’. Het bestaat uit het oplichten van mensen door ze te lokken naar een valse (bank)website, die een kopie is van de echte website en ze daar - nietsvermoedend - te laten inloggen met hun inlognaam en wachtwoord of hun creditcardnummer. Hierdoor krijgt de fraudeur de beschikking over deze gegevens met alle gevolgen van dien. De slachtoffers worden vaak via e-mail naar deze valse website gelokt met daarin een link naar de (valse) website met het verzoek om zogenaamd "de inloggegevens te controleren".

Deze oplichters zijn zeer inventief. Het kan moeilijk zijn om een phishing te onderscheiden van een ‘echte’ mail. Waaraan kun je een phishing dan herkennen? Phishings bevatten meestal een zeer dringend verzoek om persoonlijke informatie door te geven. Officiële websites hebben daar niet zo’n haast mee. Het onpersoonlijk aangesproken worden is ook een kenmerk. Als het met je persoonlijke gegevens te maken heeft hoort een website je persoonlijk aan te spreken. Ook is er vaak sprake van een slordige schrijftaal of spelfouten. Je kunt dit ook voorkomen door bijvoorbeeld een spamfilter te gebruiken. Als je een goed beveiligde computer hebt, loop je namelijk minder risico.

Identiteitsfraude gaat nog een stapje verder dan phishing. Met de gegevens die ze via phishing of dergelijke activiteiten hebben verkregen nemen ze de identiteit van iemand anders aan. Zo worden er op ‘Marktplaats’ regelmatig mensen aangetroffen die kopen of verkopen onder een andere naam. Vaak gaat het nog verder dan dat. Met identiteitsdiefstal op internet worden vaak grapjes uitgehaald. Het begint vaak onschuldig maar gaat van kwaad naar erger. Je kunt er zelf ook een groot aandeel in hebben om te voorkomen dat er met je identiteit niet gefraudeerd wordt. Als consument kun je beter niet zo maar aan iedereen je gegevens geven, maar ze gewoon lekker voor jezelf houden.

Cyberpesten

Het internet is een prachtig medium, maar er zijn ook een aantal risico’s aan verbonden. Een van die risico’s is cyberpesten. Dat is pesten via het internet of de mobiele telefoon. Pesten via MSN is hierbij het meest populair. Naast het pesten op het schoolplein, de sportclub of op straat neemt deze vorm van pesten behoorlijk toe. Een aantal kinderen en jongeren maken elkaar op deze manier het leven zuur.

Pesten heeft altijd bestaan. Tegenwoordig maakt men onderscheid tussen 'klassiek' pesten en 'cyberpesten'. Cyberpesten heeft uiteraard niet altijd bestaan: het is het negatieve gevolg van de modernste snufjes, zoals internet, GSM en computers! Cyberpesten omvat lastig vallen, bedreigen en beledigen via internet, gsm of computer. Dit gepest kan bestaan uit: sms versturen met bedreigingen of beledigingen, e-mails versturen met pestboodschappen of MMS gebruiken om zo de meest genante filmpjes door te sturen.

Cyberpesten gebeurt vaak uit verveling en als een spannende invulling van vrije tijd. Het is ook vaak een uiting van frustraties van de pester, bijvoorbeeld van zijn problemen thuis, zijn problemen in de sociale omgang of iets dergelijks, net als bij andere vormen van pesten. Het kan ook zijn dat er sprake is van irritatie en dat de pester de ander daarom dwars wil zitten en treiteren.

Manieren om cyberpesten te voorkomen zijn: in de buurt blijven als je kind op internet gaat, een limiet stellen aan de tijd dat je kind online mag, je kind voorlichten en betrokken blijven bij het internetgedrag van je kind. Wat moet je doen als je kind toch gepest wordt via internet? De pester gelijk blokkeren en/of verwijderen, een goed spamfilter installeren, zorgen dat je kind niet ‘terug gaat pesten’ en het eventueel aankaarten bij een medewerker op school of in de omgeving van de pester.

Voor kinderen is het vaak een grapje en beseffen ze niet hoe erg ze bezig zijn. Dat er ernstige risico’s aan verbonden zijn wordt vaak bewezen door nieuwsberichten. Een paar voorbeelden zijn:

Deze gegevens laten zien dat cyberpesten geen grapje is. Het begint meestal als een grapje, maar het is al snel genoeg niet leuk meer.


http://pc-en-internet.infonu.nl/onderhoud/17585-veilig-internet-voor-kinderen.html

Veilig internet voor kinderen

Veilig internet bieden voor kinderen is helaas niet zo vanzelfsprekend als het lijkt.Virussen, spyware en sexueel getinte websites zijn slechts een muisklik verwijderd van kinderhanden. Hieronder breng ik de problemen in kaart en zal ik ook oplossingen aandragen voor op school en thuis, want internetfilters en virusscanners doen hun werk over het algemeen goed, maar u als ouder of leerkracht bent toch echt de laatste veiligheidschakel......

De Internetjungle

Het internet zoals wij dat kennen, is rond 1990 ontstaan. In die tijd waren we opgescheept met piepende modems, krakende telefoonlijnen en verbindingen die vaak uitvielen. Internet werd vooral gebruikt om af en toe een email te versturen. Veel goede informatie was er nog niet te vinden.

Veiligheid
Tegenwoordig internetten we met de snelheid van het licht, laten we de nieuwste muziek en films downloaden, gebruiken we de computer om met een webcam te communiceren met mensen over de hele wereld………. Internet heeft de wereld een stukje kleiner gemaakt. Naast alle goede informatie (nieuwspagina’s, een encyclopedie, leuke kinderpagina’s met spelletjes) is er ook een hoop rotzooi bijgekomen; pagina’s met sex, geweld, virussen en andere troep die niet leuk zijn voor uw kind en schadelijk kunnen zijn voor uw computer en uw kostbare gegevens.

De gevaren

Hieronder heb ik de meest voorkomende problemen opgesomd:

Websites
Gewelddadige of seksueel getinte pagina’s.

Virussen
Deze worden actief als er bijvoorbeeld een verkeerd emailtje opent. Virussen zijn vaak irritant, doordat ze bijvoorbeeld bepaalde toetsen op het toetsenbord blokkeren of dat ze een melding op je beeldscherm laten zien. Soms zijn ze echter zeer gevaarlijk en kunnen de harde schijf wissen. Dan bent u al uw gegevens kwijt.

Spyware
Letterlijk: een programma dat meekijkt op de computer. Op iedere pc die aan het internet gekoppeld is, is vaak spyware te vinden. Als er echter onveilige pagina’s bezocht worden, dan krijgt u er als verrassing een heleboel spyware bij. Het gevolg is dat de PC een stuk langzamer wordt, er steeds gekke meldingen in beeld komen en met een beetje pech, is er straks ook iemand met uw creditcardgegevens, rekeningnummer en telefoonnummers vandoor. Dat laatste is mogelijk als er een ‘keylogger’ op de computer is geďnstalleerd, die alle toetsaanslagen registreert!

Oplossingen op school

Op veel basisscholen is er een internetprotocol aanwezig. Kinderen mogen bijvoorbeeld alleen pagina’s vanaf de kinderstartpagina bezoeken. Daarnaast is er vaak een internetfilter geďnstalleerd, die veel gewelddadige en seksueel getinte pagina’s tegenhoudt. Daarnaast kunnen computers zodanig worden opgesteld, dat leerkrachten en medeleerlingen precies kunnen zien wat er op de computers gebeurd. Het laatste slot op de deur is een virusscanner, die de computer vrij houdt van virtuele verkoudheid.

Zijn we nu zeker van een veilig systeem? Nee, helemaal op slot zetten, kun je computers niet. Er glipt altijd wel iets door de beveiliging. Daar is nu juist het internetprotocol voor bedoeld: leerkrachten inschakelen als er iets vervelends op het scherm komt.

Oplossingen voor thuis

De beste beveiliging begint bij de plek van de pc. Heeft uw kind een computer met internetverbinding op zijn of haar kamer staan? Dan wilt u niet half weten, wat er zich op dat beeldscherm allemaal afspeelt. Heeft u de computer in de huiskamer staan, met het beeldscherm naar u toe gericht, dan is dat eigenlijk al de grootste beveiliging. Wilt u een extra zekerheid inbouwen, installeer dan het programma NAOMI internetfilter. 90 % van alle ongewenste content wordt dan gefilterd. Installeert u daarnaast een goede virusscanner, een firewall en ad-aware om de meeste spyware te verwijderen, dan bent u een goede stap in de richting naar een schone en veilige computer.


http://www.hyves.nl/over/press/1266137/

Hyves in de media

Hand in hand het internet op
Vrouw ( Telegraaf ), 13 jul 2011, 10:41 AMSTERDAM - De film Trust –over een meisje dat het doelwit is van een online pedofiel- zette de potentiële gevaren van internet en social media afgelopen maand weer even stevig op de kaart. Onze kinderen zitten nu eenmaal op internet, onderhouden daar sociale contacten, maken nieuwe vrienden en praten met Jan en Allemaal. Zonder dat jij dat goed kunt controleren…

Steeds meer ouders accepteren dat hun kinderen een profiel aanmaken op een sociale netwerksite als Facebook, Hyves of Twitter. 17 procent van de ouders van tien- tot twaalfjarigen laat dit in 2011 toe, in vergelijking met 8 procent in 2010.

Internet is overal
De vraag die direct rijst, is: kun je het überhaupt wel tegenhouden? Internet is overal. Mag je kind niet thuis twitteren dan doet hij het wel bij zijn vriendjes. Als ouder zul je je snel moeten neerleggen bij het feit dat je geen ogen in je achterhoofd hebt en dat je niet alle online activiteiten van je kinderen kunt controleren. Maar er zijn wel handvatten die ouders hulp bieden bij het begeleiden van hun kinderen op internet.

Volgens Hyves-hoofdredacteur Nine Ludwig is het belangrijk dat je als ouder op de hoogte bent van de online activiteiten van je kinderen. Samen met Mijn Kind Online stelde Hyves een aantal tips op voor ouders.
- Zet de computer op een plek waar je zicht hebt of de bezigheden van je kind

- Word vrienden met je kinderen. Zo kun je een oogje in het zeil houden

- Leg je kind uit hoe het een Hyvesprofiel op privé zet en leer hem of haar geen privégegevens online te zetten (adres of telefoonnummer). Is je kind 16 jaar of jonger? Dan is het Hyvesprofiel automatisch alleen zichtbaar voor vrienden

- Hier lees je meer tips en trucs

Online gedrag kinderen en ouders
Veel ouders zijn al goed bezig: 75 procent van de 8- tot 18-jarigen heeft een van zijn ouders als vriend. Dat blijkt uit onderzoek van Mijn Kind Online en Digivaardig & Digibewust. Ook blijkt uit onderzoek van Bullguard onder 2000 ouders dat 55 procent van de ouders al meegluurt met de kinderen, 44 procent dit regelmatig doet en 5 procent van de ouders die graag zou willen, maar niet weet hoe.

Maar veel ouders kunnen zelf ook wel een cursusje 'Veilig Hyven, Facebooken en Twitteren voor beginners' gebruiken. Uit nieuw onderzoek van de University of Guelph onder 285 volwassenen tussen de 19 en 71 jaar en 288 jongeren van 9 tot 18 jaar blijkt dat ouders relatief net zo veel persoonlijke informatie op hun sociale netwerksites zetten als jongeren.

Waar Facebook een leeftijdsgrens hanteert van 13 jaar, mag iedereen lid worden van Hyves. Hoe beschermt Hyves minderjarige kinderen tegen online gevaren? "Wanneer een minderjarige een profiel aanmaakt, komt er automatisch een extra regel in beeld waarin zij verklaren toestemming te hebben van hun ouders om een profiel aan te maken", aldus Ludwig. "Verder worden snoep- en frisdrankreclames niet getoond aan gebruikers die jonger zijn dan 13 jaar."

Sociale media constante factor
Een trend die niet te ontkennen valt, is dat social media een constante factor zijn geworden in ons leven en het leven van onze kinderen. Leerkrachten stuiten dan ook dagelijks op situaties waarin Hyves een rol speelt. Hyves springt daar op in en ontwikkelde een lespakket. Daarin worden vragen beantwoord als 'Is het verstandig om af te spreken met iemand via Hyves?'en 'Wat voor Hyvers komen er op je af als je in je bikini op de foto staat?'.

Educatie over veilig social media gebruik is een andere trend. In het kader van de campagne WifiWijs (in samenwerking met de Donald Duck) startte gisteren een initiatief waarbij jonge social media gebruikers gewezen moeten worden op de gevaren van Twitter. Ook biedt Chinski, een praktijk voor psychologie en pedagogiek in Amsterdam West, een zogenaamde 'brugklastraining' aan, waarbij toekomstige brugklassers kunnen leren hoe ze hun Hyvespagina het beste kunnen vormgeven, meldt Het Parool.

Durf vragen te stellen
Maar je hoeft educatie niet over te laten aan experts of leraren. Zorg dat je zelf ook op de hoogte bent. Dat kan door vragen te stellen social media activiteiten van je kinderen:
- Heb je vandaag nog leuke krabbels, tweets of posts gehad?

- Wat is de leukste krabbel, tweet of post die je ooit hebt gehad?

-Met wie ben je eigenlijk bevriend?

- Met wie chat je eigenlijk?

- Staan er ook mensen in je vriendenlijst die je niet kent?

Uit de online tips voor ouders blijkt dat praten met je kinderen een groot goed is. Een kind van 14 zal de vraag 'wat is de leukste krabbel die je ooit hebt gehad' misschien geďrriteerd afdoen als betuttelend, terwijl een kind van 8 juist honderduit vertelt over zijn online avonturen. Wikken, wegen en praten lijkt het recept voor veilige online ervaringen. Voor zowel ouder als kind…



http://www.telegraaf.nl/digitaal/10844497/__Facebookgegevens_niet_veilig_voor_bots__.html

wo 02 nov 2011, 15:30

Facebookgegevens niet veilig voor bots

door onze redactie

AMSTERDAM
 -  Onderzoekers hebben een techniek gedemonstreerd waarmee persoonlijke informatie gestolen kan worden van Facebook profielen. De techniek maakt gebruik van zogeheten sociale bots, computerprogramma’s die zich voordoen als profielen van echte mensen. In een reactie noemt de sociale netwerksite het onderzoek onethisch en onrealistisch.

Met het onderzoek willen de onderzoekers laten zien hoe kwetsbaar online sociale netwerken zijn voor infiltratie op grote schaal door software die zich voordoet als echte gebruikers.

Sociale bots zijn een sociale netwerkvariant van de veelgebruikte botnets die criminelen gebruiken om spam te versturen. Bij een traditioneel botnet worden computers van nietsvermoedende internetters geďnfecteerd met een virus waardoor criminelen deze op afstand kunnen beheren. De computers worden vervolgens misbruikt voor kwade doeleinden zoals het versturen van spam of het stelen van persoonlijke gegevens, zoals creditcardgegevens. De sociale netwerkvariant doet zich voor als een Facebook gebruiker. De software is in staat diverse taken uit te voeren zoals het plaatsen van berichten en het sturen van vriendschapsverzoeken.

Internetcriminelen maken steeds vaker gebruik van deze sociale bots. De programma’s zijn via internet te koop voor slechts $29 (circa €21).

De onderzoekers van de Universiteit van Brits Columbia in Vancouver ontwikkelden 102 sociale bots voor hun experiment en een zogenoemde botmaster, de software die opdrachten verstuurt aan de andere bots. De programma's zijn acht weken ingezet en hebben aan 8570 Facebookgebruikers vriendschapsverzoeken verstuurd waarvan er 3055 werden geaccepteerd. Volgens de onderzoekers zijn Facebookgebruikers met heel veel vrienden eerder geneigd een vriendschapsverzoek van een nepvriend te accepteren dan gebruikers met een kleinere vriendenkring.

Facebook maakt gebruik van beveiligingssoftware om sociale bots tegen te gaan. De software grijpt in als een ‘gebruiker’ veel vriendschapsverzoeken tegelijkertijd verstuurd. Om niet gesnapt te worden, verstuurden de nepprofielen slechts 25 verzoeken per dag.

De onderzoekers zeggen van de 3055 vrienden en het netwerk van deze vrienden in totaal 46.500 e-mailadressen en 14.500 thuisadressen te hebben gestolen. De onderzoekers presenteren hun onderzoek 'The Socialbot Network: When bots socialize for fame and money' volgende maand op de Annual Computer Security Applications Conference in Florida.

Facebook benadrukt dat het onderzoek onrealistisch is omdat de gebruikte IP-adressen afkomstig waren van een betrouwbaar universiteitsnetwerk. De sociale netwerksite zegt dat er wel alarmbellen waren afgegaan bij IP-adressen gebruikt door echte criminelen.



http://www.socialmediaacademie.nl/6-tips-voor-een-veilig-gebruik-van-facebook/

6 tips voor een veilig gebruik van Facebook 

Gepost op: 20 september 2011 door: Martijn Baten

Ben je als ondernemer actief op Facebook, dan wil je waarschijnlijk een goede indruk achterlaten. In dat geval wil je voorkomen dat mensen (of software) jouw profiel kunnen misbruiken om er spam mee te versturen. Onlangs heeft Facebook de privacyinstellingen voor gebruikers aangepast en makkelijker gemaakt zodat je meer controle hebt over de veiligheid van je profiel. Dit is om te voorkomen dat mensen (of software) je profiel kunnen misbruiken. In dit artikel worden zes tips gegeven die ervoor zorgen dat je profiel zo goed mogelijk is beschermd.µ

1. Accepteer alleen ‘vrienden’ die je werkelijk kent

Onbekende mensen kunnen vervelende dingen achterlaten op je profielpagina. Het is daarom aan te raden om niet zomaar vriendschapsverzoeken te accepteren van mensen die je niet werkelijk kent of eerder contact mee hebt gehad.

2. Wijzig je wachtwoord regelmatig

Het is slim om regelmatig je wachtwoord van Facebook te wijzigen. Zeker als je het vermoeden hebt dat iemand anders toegang heeft tot jouw profiel, kun je het beste meteen je wachtwoord wijzigen. Probeer er ook altijd voor te zorgen dat je een wachtwoord kiest die moeilijk te raden is.

3. Gebruik alleen applicaties van sites die je vertrouwt

Om gebruik te maken van applicaties, moet je meestal toestemming geven om jouw profielgegevens te gebruiken. Vraag jezelf altijd af of de aanbieder van de applicatie betrouwbaar is. Bij bekende applicaties die veel worden gebruikt, is er waarschijnlijk geen gevaar maar wees altijd voorzichtig want voorkomen is beter dan genezen.

4. Gebruik anti-virus software

Anti-virus software kan voorkomen dat hackers of schadelijke software via je Facebook profiel op je computer terechtkomt. Zorg daarom voor een anti-virus programma op je computer die je regelmatig voorziet van een update.

5. Log handmatig in bij Facebook

Als je vaak je Facebook profiel bekijkt, zal je computer waarschijnlijk jouw gebruikersnaam en wachtwoord onthouden zodat je niet telkens opnieuw hoeft in te loggen. Wil je echt zo veilig mogelijk zijn, zorg dan dat niemand via jouw computer op je profiel kan komen door telkens handmatig in- en uit te loggen.

6. Maak gebruik van een beveiligde verbinding

Bezoek je vaak je Facebook profiel via niet-beveiligde openbare netwerken zoals de Wifi-netwerken bij openbare plekken, overweeg dan de functie die Facebook biedt voor veilig browsen (HTTPS). Met deze optionele instelling worden de gegevens gecodeerd die je verstuurt en ontvangt. Je kunt deze functie inschakelen onder ‘Accountinstellingen’ en het tabblad ‘Beveliging‘.



http://computerworld.nl/article/12683/10-tips-voor-een-veilig-facebook.html

10 Tips voor een veilig Facebook

Gepubliceerd:25-02-2011 om 14:14 Auteur:Volkert Deen

Ongemerkt geef je via Facebook al snel meer privégegevens vrij aan meer mensen dan je zou denken. Wij helpen je daar snel wat aan te doen.


Je zou het na het zien van The Social Network niet denken, maar welbeschouwd is Facebook een opvallend slecht opgezet systeem. Kennelijk maalt er geen mens om, want het wordt massaal gebruikt, maar een beetje IT-er kijkt met gekromde tenen naar de vele inconsequenties in de interface en chaotische opzet van de backend.

Lees ook:
Facebook helpt je de dag door
8 Onmisbare add-ons voor Facebook en Twitter
50 Miljard redenen om Facebook te wantrouwen
Privacy Facebook opnieuw onder vuur

Functionaliteiten te over, maar waar je ze kunt vinden is vaak een raadsel, en hoe je ze bedient lijkt af te hangen van de stemming van de programmeur die ze heeft doorgevoerd. De een met een pop-up, de ander met een overlay, tabs, vensters, knoppen, links, pull-down menu’s en aanvinkvakjes. Soms moet je je wijzigingen opslaan, soms gaat dat kennelijk vanzelf – veel lijn valt er niet in te ontdekken.

Het ergste is dat daardoor instellingen ongebruikt blijven die gevolgen kunnen hebben voor de veiligheid van de gegevens die je deelt op dit sociale netwerk. De klachten over veiligheid en privacyproblemen op Facebook hebben vaak niet eens zo zeer te maken met ontbrekende opties, als wel met standaardinstellingen die niet altijd in het belang van de gebruiker zijn, en een interface die het aanpassen van die settings bepaald ontmoedigt.

In dit artikel wijzen we op tien functionaliteiten van Facebook waarvan je misschien niet eens wist dat het bestond – en die je waarschijnlijk direct wilt aanpassen nu je weet dat het bestaat.

Informatie die je vrienden over jou kunnen delen

Klinkt ingewikkeld, maar dat is wel wat het is: sommige games en toepassingen die je Facebook-vrienden gebruiken vragen informatie op over hun vrienden (dat ben jij dus, onder anderen), zelfs als jij nog nooit van die app gehoord hebt. Dat gaat van je bio en je foto’s tot je politieke standpunten en de plaatsen waar je inlogt.

Als je dat wilt voorkomen, ga je naar Account / Privacy Settings. Links onderin zien je Apps en Websites staan, met daaronder de link Edit your settings. Als je daarop klikt, kom je in een scherm waar je de optie Information accessible through your friends vindt. Kies de knop Edit Settings en je krijgt een venster waarin je alle info kunt afvinken die je liever niet via een onbekende app met onbekende mensen wilt delen…



Lees meer: http://computerworld.nl/article/12683/10-tips-voor-een-veilig-facebook.html&cp

Lees meer: http://computerworld.nl/article/12683/10-tips-voor-een-veilig-facebook.html&cp

‘Sociale’ advertenties

Je hebt vast al gemerkt dat er geregeld advertenties opduiken in de marges van je Facebook-pagina’s. Vaak zijn dat zogenaamde ‘sociale advertenties’, die gekoppeld zijn aan een actie van een van je vrienden (die bijvoorbeeld op een ‘like’ knop hebben gedrukt).

Als je liever niet hebt dat wat jij op Facebook uitvoert aan advertenties wordt gekoppeld, ga je naar Account / Account Settings en open je de tab Facebook Adverts (helemaal rechts). Facebook doet dan nog een poging je uit te leggen wat ze nou precies doen met die social ads, maar daarna kun je in het pulldown-menu selecteren dat niemand (of alleen je vrienden) een advertentie mag zien waarin informatie over jou is opgenomen. Niet vergeten nog even op de knop Save Changes te drukken.



Lees meer: http://computerworld.nl/article/12683/10-tips-voor-een-veilig-facebook/2.html&cp


Lees meer: http://computerworld.nl/article/12683/10-tips-voor-een-veilig-facebook/2.html&cp

App instellingen

Het kan zeker geen kwaad even stil te staan bij de applicaties die je in Facebook gebruikt, en de informatie waar je apps toegang toe hebben.

Ga naar Account / Privacy Settings. Links onderin zie je, onder Apps and websites, een link naar Edit your settings. Op de pagina waar je nu terecht komt zie je naast Apps you use de knop Edit Settings staan. Vervolgens krijg je een lijst te zien met alle applicaties die jij voor jouw account hebt geactiveerd, waar ze toegang toe hebben, en opties om hun instellingen aan te passen of zo’n app te verwijderen.



Lees meer: http://computerworld.nl/article/12683/10-tips-voor-een-veilig-facebook/3.html&cp


Lees meer: http://computerworld.nl/article/12683/10-tips-voor-een-veilig-facebook/3.html&cp

Uitloggen op afstand

Als je op kantoor of waar dan ook bent vergeten uit te loggen, dan kun je dat op afstand doen - als je die optie weet te vinden. Je begint onder Account / Account Settings. Op de tab Settings vind je de optie Account Security – klik erop en er vouwt een hele lijst uit, waarop je onder meer allerlei sessies ziet staan die nog niet beëindigd zijn (en die je direct kunt beëindigen door op End activity te klikken).

NB 1: niet raar opkijken als daar locaties tussen staan waar je nog nooit van je leven geweest bent: dat is waarschijnlijk de locatie van je internetprovider (maar dat kun je allicht voor alle zekerheid even controleren).

NB 2: Waarom hier een hele lijst van locaties kan opduiken waar je kennelijk wel bent in- maar niet meer uitgelogd (ook als het klaarblijkelijk om je eigen computer gaat, waarop je toch zou zweren dat je was uitgelogd), is helaas onduidelijk…

Merk op dat je in deze lijst ook de mogelijkheid kunt aanvinken om waar mogelijk gebruik te maken van een beveiligde verbinding (https).

Je zou hier ook nog kunnen overwegen gebruik te maken van de optie om een mail te krijgen zodra een tot dan toe onbekende computer op je account inlogt…



Lees meer: http://computerworld.nl/article/12683/10-tips-voor-een-veilig-facebook/4.html&cp


Lees meer: http://computerworld.nl/article/12683/10-tips-voor-een-veilig-facebook/4.html&cp

Ingecheckt door vrienden

Facebook heeft een functie waarvan helaas niet helemaal duidelijk is of hij nu standaard in- of uitgeschakeld is. Als hij is ingeschakeld, kunnen je Facebook vrienden je ergens ‘inchecken’, zodat iedereen weet waar je uithangt. Jij krijgt daar natuurlijk een melding van, maar er verschijnt ook meteen een update op je wall zodat al je vrienden weten waar je zit en met wie je daar bent. Je kunt je afvragen of je daar altijd blij mee zult zijn. Het is sowieso verstandig deze optie bewust aan of uit te zetten.

Daarvoor ga je naar Account / Privacy Settings. Kies de optie Customise settings en scroll naar Things others share. Daar zie je ook de optie Friends can check me in to places staan. Klik op Edit settings en vergeet niet je keuze op te slaan.



Lees meer: http://computerworld.nl/article/12683/10-tips-voor-een-veilig-facebook/5.html&cp


Lees meer: http://computerworld.nl/article/12683/10-tips-voor-een-veilig-facebook/5.html&cp

Automatisch inchecken

Als je het niet nodig vindt dat iedereen altijd weet waar je bent, is de Places-functionaliteit natuurlijk sowieso iets om mee op te passen. Maar het kan ook genuanceerder. Het is misschien tot daar aan toe dat je vrienden weten waar je zit, maar wist je dat Facebook er standaard voor zorgt dat, zodra je ergens ‘incheckt’, alle aanwezige Facebook-gebruikers te zien krijgen dat jij er ook bent – ongeacht of dat vrienden of vrienden van vrienden zijn?

Daar kun je wat aan doen via Account / Privacy settings. Klik weer op Customise settings en haal het vinkje weg bij Include me in "People here now" after I check in.

NB: opslaan is ditmaal niet nodig (het kan niet eens) – Facebook onthoudt dit automatisch.



Lees meer: http://computerworld.nl/article/12683/10-tips-voor-een-veilig-facebook/6.html&cp


Lees meer: http://computerworld.nl/article/12683/10-tips-voor-een-veilig-facebook/6.html&cp

Opduiken in zoekresultaten

Steeds meer mensen maken een onderscheid tussen wat ze op verschillende sociale media plaatsen. Een veel voorkomende verdeling is bijvoorbeeld LinkedIn voor de zakelijke contacten, en Facebook voor vrienden – tenslotte is het nergens voor nodig dat je (toekomstige) baas behalve je CV en werkervaring ook de foto’s van je laatste uitspattingen op Ibiza te zien krijgt.

Natuurlijk heb je al een deel van je Facebook-informatie voorbehouden aan vrienden en/of vrienden van vrienden, maar om het af te maken kun je ook overwegen je hele Facebook-pagina niet meer in zoekmachines te laten opduiken. Dat doe je via Account / Privacy Settings. Links onderin zie je, onder Apps and websites, een link naar Edit your settings. Klik daarop, en vervolgens op de knop Edit settings achter de optie Public search (onderin). Het vinkje voor Enable public search weghalen is voldoende.

NB: Je blijft natuurlijk wel gewoon vindbaar via de zoekfunctie van Facebook zelf. Bedenk dat de kans aanwezig is dat je (toekomstige) baas een ‘vriend’ van een van je vrienden is – pas je instellingen daar desgewenst op aan.



Lees meer: http://computerworld.nl/article/12683/10-tips-voor-een-veilig-facebook/7.html&cp


Lees meer: http://computerworld.nl/article/12683/10-tips-voor-een-veilig-facebook/7.html&cp

Eenmalige wachtwoorden

Er is veel kritiek op Facebook vanwege hun wankele verhouding met privacy en veiligheid, maar soms bedenken ze dingen die best aardig zijn op dit gebied. Het komt natuurlijk wel eens voor dat je je Facebook-account wilt checken via een verbinding die je niet per se honderd procent vertrouwt. In de VS (ja, helaas, voorlopig alleen daar) kun je daarom een sms-je sturen met de tekst “otp” naar nummer 32665 (FBOOK), waarna je een wachtwoord krijgt toegestuurd dat eenmalig bruikbaar is en na 20 minuten verloopt. Dat zouden meer services kunnen overwegen...



Lees meer: http://computerworld.nl/article/12683/10-tips-voor-een-veilig-facebook/8.html&cp


Lees meer: http://computerworld.nl/article/12683/10-tips-voor-een-veilig-facebook/8.html&cp

Fotoalbums

In Facebook zijn op het oog vanzelfsprekende dingen soms nodeloos onduidelijk en ingewikkeld. Neem nu je foto’s: sommige ervan heb je wellicht gemarkeerd als private, maar je moet maar net weten dat dat dan niet automatisch ook geldt voor diezelfde foto’s in albums als Profile Pictures, Mobile Uploads en Wall Photos. Foto’s in die mappen zijn gewoon zichtbaar voor iedereen, tenzij je de privacy settings van die mappen aanpast.

Dat doe je als volgt. Ga naar Account / Privacy Settings. Klik op Customise settings. Onderaan de sectie Things I share zie je de optie Edit privacy settings for existing photo albums and videos – klik daarop en bepaal per album wat de privacy-instellingen moeten zijn.



Lees meer: http://computerworld.nl/article/12683/10-tips-voor-een-veilig-facebook/9.html&cp


Lees meer: http://computerworld.nl/article/12683/10-tips-voor-een-veilig-facebook/9.html&cp

Automatisch personaliseren

Als je een site bezoekt die gebruik maakt van ‘Instant Personalisation’ (vooralsnog vooral op Amerikaanse sites als Bing, Pandora en Yelp), zie je daar informatie verschijnen over Facebook-vrienden die op Facebook iets hebben gedaan met bepaalde zaken op de site (misschien hebben ze een review geschreven, of misschien alleen maar een bepaald artikel ‘ge-liked’).

Als je niet wilt dat Facebook de dingen die je op Facebook doet gebruikt voor Instant Personalisation, ga dan naar Account / Privacy Settings en kies Edit your settings onder Apps and websites. Klik op de knop Edit settings achter Instant personalisation. Vervolgens gaat Facebook je nog eens uitleggen wat Instant personalisation is, en als je het vinkje weghaalt bij Enable instant personalisation on partner websites krijg je nog een wat wanhopig klinkende boodschap over niet nader genoemde ‘valse geruchten’ rond deze functie – maar daarna ben je er dan toch vanaf.



Lees meer: http://computerworld.nl/article/12683/10-tips-voor-een-veilig-facebook/10.html&cp


Lees meer: http://computerworld.nl/article/12683/10-tips-voor-een-veilig-facebook/10.html&cp



http://mepblog.wordpress.com/over/

MEPBLOG

Just another WordPress.com weblog

ICT en kinderen; gevaren of kansen. Ad Bakker


Samenvatting
 De kans dat bovenstaande krantenkoppen gaan over jongeren bij ‘ons’ in de straat, op school, binnen ‘onze’ instelling of zelfs in ‘ons’ gezin, wordt steeds groter. Tv-programma’s als Nova, Zembla en Netwerk bieden regelmatig ruimte om items te maken over de gevaren van ICT (informatie en communicatietechnologie) of misschien beter: de multimediale wereld. In deze items wordt zijdelings duidelijk dat deze betrekkelijk nieuwe wereld (20-25 jaar) juist omdat er zo veel mogelijk is, ook heel veel kansen biedt. Mensen geboren voor 1980 beschouwen de multimediale wereld als een aanvulling. Voor de jongeren, adolescenten, jong volwassenen is het echter een geďntegreerd onderdeel van hun leefwereld.  Martine Delfos heeft de laatste jaren onderzoek gedaan naar deze nieuwe wereld: ‘de vierde wereld’. Haar benadering gaat uit van kansen. Zorg dat je begrijpt hoe de jongeren met die voor hen zeer reële wereld omgaan en benut de kansen die het biedt. De kennis en vaardigheden van de multimediale wereld van de jongeren zijn vaak niet bij te benen voor opvoeders. Je er daarom maar niet mee bemoeien is voor Delfos geen optie. De kans voor de opvoeders is opvoeden tot veilig gebruik van de multimediale mogelijkheden.  

Inleiding 
In oktober 2007 heb ik een lezing bijgewoond van Delfos. Zij is oprichter van het PICOWO (Psychologisch Instituut voor Consultatie, Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek) en schrijfster van onder andere enkele boeken over communicatie met kinderen en pubers/ adolescenten. Zij houdt zich de laatste jaren ook bezig met het onderwerp ICT en jongeren.  Haar beschrijving van een virtuele wereld waarin jongeren zich bewegen spreekt mij aan vanwege de positieve benadering die er uit naar voren komt. In reactie daarop heb ik enige tijd in de media artikelen gezocht die verband houden met ICT  en jongeren. Stuk voor stuk gaan ze in op gevaren dan wel negatieve gevolgen van het gebruik van alle ICT-diensten en -producten die de jeugd tot haar beschikking heeft. Delfos ontkent dit negatieve beeld betreffende ICT & kinderen niet. Ze geeft echter naast verklaringen van dit negatieve beeld ook handvatten om dat beeld om te buigen naar een positieve benadering van ICT & kinderen.  

Vier werelden 
Ikzelf ben in de tachtiger jaren opgeleid met het beeld van de zich steeds uitbreidende leefwereld van kinderen. Deze valt onder te verdelen in drie werelden.
De eerste is de wereld van het gezin waarbinnen een kind geboren wordt.  Deze wereld wordt uitgebreid met die van de peuterspeelzaal en de scholen, de tweede wereld. Vervolgens komen de kinderen in aanraking met de derde wereld, die van de verenigingen, clubs en het buiten spelen met vriendjes. Deze drie werelden zijn weliswaar van elkaar te onderscheiden, maar gaandeweg gaan ze door elkaar heen lopen. De eerste wereld is niet meer zo eenduidig als vijftig jaar geleden. Andere gezinssamenstellingen dan vader, moeder en een aantal kinderen, komen steeds vaker voor. Meer en meer kinderen worden geboren binnen samengestelde gezinnen of komen daar door scheiding van hun ouders mee in aanraking. De maatschappelijke ontwikkelingen in de zestiger en zeventiger jaren met onder andere veel meer aandacht voor het individu, heeft een mondiger en kritischer generatie voortgebracht. De kinderen van deze generatie, de mensen geboren na 1980, zijn vervolgens vanuit diezelfde ideeën grootgebracht. Daardoor bewegen deze jongeren zich veel vrijer, kritischer en individueler binnen hun drie werelden dan hun ouders en grootouders. De wijzigingen in de eerste leefwereld hebben een zelfbewustere, individualistischer  ingestelde generatie voortgebracht. 
 “De duidelijkheid van de verzorgende bad-bed-brood-opvoeding met de eenduidige opvoedkundige regels van rust-reinheid-regelmaat van de eerste helft van de vorige eeuw is verdwenen. De welvaart van de periode na de Tweede Wereldoorlog haalt de zorg voor de eerste levensbehoeften weg. Er komt ruimte voor meer. We kunnen nauwelijks kiezen uit het enorme aanbod. Het gevolg is dat we kinderen dan maar zo veel mogelijk aanbieden.’ Kinderen krijgen niet meer de tijd om alle nieuwe prikkels via herhalen, imiteren en uitproberen in een samenhangend geheel te plaatsen. Ze krijgen niet de tijd voor rijping van alle indrukken.” (Delfos, 2006, blz. 14-15) “Het onophoudelijk aanbieden van ‘uitdagend materiaal’ gaat voorbij aan de natuurlijke vorm van leren -door rijping- van een kind vanuit zichzelf.” (Delfos, 2006, blz. 26) 
De nog steeds groeiende welvaart geeft de kinderen steeds meer mogelijkheden. Ze hebben de laatste vijf tot tien jaar steeds meer geld te besteden dan de generaties daarvoor. Ook daarin hebben ze steeds meer onafhankelijkheid verkregen. Financiële onafhankelijkheid ten opzichte van hun ouders/opvoeders maakt ze nog weer kritischer en mondiger. De opvoeding van jongeren is vanaf de Tweede Wereldoorlog (WO II) complexer geworden. Door hun toegenomen zelfstandigheid en mondigheid, zowel als mens als ook financieel,  is de zorg verschoven van de duidelijke verzorgingsgerichte opvoeding van voor de WO II naar ‘zelfverantwoorde zelfontplooiing’, zoals Langeveld dat beschrijft. De mogelijkheden zijn voor handen dus gaan jongeren gewoon verder.
 “Het opvoeden is het pedagogisch ingrijpen, in liefde en vertrouwen, dat gericht is op zelfverantwoorde zelfbepaling.”(Langeveld, 1968) 
Nogmaals een definitie van opvoeding van Langeveld (1905-1989). Het is de basis waarop veel onderwijsmensen van dit moment, hun pedagogiek bestudeerd hebben.  
Langeveld stelt vast dat opvoeding plaats vindt, waar kinderen en volwassenen met elkaar omgaan. Deze op het eerste gezicht vanzelfsprekende constatering verwijst echter naar een aantal belangrijke categorieën in de opvoeding, namelijk die van gezag en verantwoordelijkheid. Omdat deze in de omgang tussen kinderen onderling ontbreken, kan daar nimmer sprake zijn van opvoeding.Opvoeding omvat het bewuste, intentionele beďnvloeden door de opvoeder, maar ook de vanzelfsprekende, onverstoorde omgang tussen kind en volwassene, waarin de laatste vooral een voorbeeldfunctie vervult voor de eerste.(naar Langeveld, 1971  blz. 29-56)
 Delfos (2006) bespreekt in haar Comeniuslezing onder andere de Afrikaanse benadering van opvoeding. Het op het Afrikaanse continent algemeen bekende gezegde ‘It takes a village to raise a child’ (je hebt een dorp nodig om een kind op te kunnen voeden) geeft nog maar weer eens aan dat bij opvoeden alle hulp welkom is. De relatief kleine gemeenschap van een heel dorp kan daar voor ingezet worden. De knowhow is binnen het systeem van het dorp voorhanden.  De enorme welvaart, de individualisering en de mobiliteit van Westerse maatschappijen is er de oorzaak van dat die natuurlijke opvoedingsverhoudingen er niet of nauwelijks meer zijn. De opvoedkundigen hebben de plaats ingenomen van de in een kleine gemeenschap als vanzelfsprekend aanwezige opvoedkunde bij grootouders en andere ouderen. Vele bladen en columns worden volgeschreven met goedbedoelde adviezen. Er wordt zo echter weinig ruimte meer gelaten aan de opvoeders zelf. Deze kunnen zelfs te maken krijgen met allerlei gevoelens van onzekerheid en schuld, omdat hun kind nog niet ‘dit’ kan of nog niet ‘zus’ doet.Het kijken naar de individuele belevingswereld van hun kind en op basis daarvan het opvoedkundige plan trekken zoals Langeveld het in de tweede helft van de vorige eeuw beschreven heeft, staat daarom onder druk. Ouders worden onzeker, omdat hun kind ‘nog niet’ rolt, kruipt, praat of zindelijk is. De over het algemeen geldende leeftijd voor het ‘kunnen’ van iets, wordt als vaste norm ervaren. De definitie van Langeveld heeft een ‘update’ nodig. Delfos komt tot de volgende ‘definitie’ van opvoeden: 
“Het opvoeden van kinderen betekent voorwaarden scheppen om hun welzijn te bevorderen door hen op een bodem van voedsel, liefde en veiligheid via hun eigen exploratie de kans te geven hun mogelijkheden optimaal te ontwikkelen tot een maatschappelijk en sociaal functionerend wezen.”(Delfos, 2006, blz. 46)  
Als een kind geboren wordt is dat uiteraard in de eerste wereld. De opvoeders van dit kind introduceren het in de opvatting van Langeveld, in liefde en vertrouwen, in de loop der jaren in de tweede en de derde wereld. Delfos voegt er aan toe dat het welzijn van het kind heel belangrijk is en noemt het meenemen van het kind naar de andere werelden de kinderen laten exploreren vanuit een basis van voedsel, liefde en veiligheid. Het samenvoegen van de beide definities van opvoeden geeft de volgende omschrijving:  
Als opvoeder heb je de verantwoordelijkheid en om voorwaardenscheppend op te voeden. Kinderen vrij laten exploreren binnen steeds wijder wordende kaders. Kaders die in eerste instantie gesteld worden door de opvoeder, maar naar mate de kinderen meer aankunnen, steeds meer in overleg mčt die kinderen. Zij krijgen op die manier de mogelijkheden zich optimaal te ontwikkelen tot een maatschappelijk en sociaal functionerend wezen. 
En dan is de opvoeding klaar? Nee. Omschrijvingen als ‘voorwaardenscheppend’, ‘wijder wordende kaders’, ‘overleg’, ‘ontwikkelen’ en ‘mogelijkheden’ geven stuk voor stuk aan dat opvoeden een proces is. De maatschappij verandert, dus de manier waarop opgevoed kan of moet worden verandert mee. De technische ontwikkeling in de Westerse wereld die ingezet is in de 19e eeuw met de ontdekking van stoom als energiebron, is niet meer te stoppen. Van agrarische samenleving via stoom, elektra en elektronica ontwikkelen naar een hoogontwikkelde industriële samenleving binnen 100 tot 150 jaar is enorm. Opvoeding en onderwijs lijken achter deze ontwikkelingen aan te hollen. De maatschappelijke bewustwording en het losmaken van de agrarische samenleving die ook nog eens sterk religieus van aard is, is na de Tweede Wereldoorlog pas goed op gang gekomen. Individuele ontplooiing is het toverwoord. De roerige 60-er jaren zijn daarvan het (logische) gevolg.De nieuwe ontwikkelingen volgen zich steeds sneller op, zowel op het technische als op het sociaal-maatschappelijke vlak. De naoorlogse generatie heeft de maatschappij laten ‘schudden op z’n grondvesten’. Een kritische, zelfbewuste, over het algemeen hoger opgeleide, op het individu ingestelde generatie komt eind jaren 70 begin jaren 80 in aanraking met weer een nieuwe ontwikkeling: ICT. Een nieuw fenomeen dat zich razendsnel ontwikkelt van een speeltje van de ‘innovators’ via ‘early adopters’, ‘early’ en ‘late majority’, en tenslotte de ‘laggards’ een weg gebaand heeft naar de hele maatschappij. (Rogers, 1962,1995) De kinderen van deze generatie, die naast de door hun ouders bevochten individualiteit ook nog eens kunnen beschikken over meer geld dan welke generatie voor hen, omarmen de ICT-wereld. Voor hun ouders nog een aanvullende nieuwe wereld, geďntroduceerd via de boekhoudcomputers op het werk. Voor de nieuwe generatie een nieuwe wereld die dwars door de ander drie heen gaat. Een nieuwe wereld waarbinnen deze en de komende generaties gaan exploreren, als volledig geďntegreerd onderdeel van hun bestaan. Een aantal lijkt er zo mee verweven dat hun identiteit versmelt met de digitale wereld tot ‘idendigiteit’. Zonder mobiel met de nieuwste ‘gadgets’ en een ‘first-class’ laptop weten ze niet wat ze moeten doen……. Een nieuwe wereld met zo veel invloed, dat Delfos in mijn ogen terecht spreekt van een vierde wereld. Het grote verschil met de eerste drie is dat het er niet achteraan komt als vierde, maar in iedere wereld verweven zit. In elke wereld komen de kinderen vormen van ICT tegen. Kleuters die een computermuis beter hanteren dan de juf op school zijn geen uitzondering meer.
 
De vierde wereld en opvoeding 
‘Wat een boer niet kent, dat eet hij niet.’
ICT was en is nog steeds bij veel mensen van voor 1980 onbekend. Er komt iets onbekends en nieuws aan. Wat moeten we, wat moet ik er mee? Moet ik er wat mee? De onderzoeken die ik hieronder aanhaal geven aan dat ik er wel wat mee moet, omdat de multimediale wereld mij anders aan alle kanten inhaalt. De ontwikkelingen op het gebied van computers en alles wat er omheen gebeurt, gaan erg snel. Zo snel dat denken over ICT en de mogelijke toepassingen en zelfs wetgeving niet gelijke pas kunnen houden. De invloed die ICT heeft op kinderen is de laatste 5-8 jaar steeds opnieuw onderwerp van onderzoek. In 2000 en 2007 zijn er twee grote onderzoeken geweest van het SCP. In beide onderzoeken wordt geďnventariseerd wie in het bezit is van en toegang heeft tot ICT-producten en mogelijkheden. De ontwikkeling in de ICT-wereld wordt direct al zichtbaar in de verdere vraagstelling. In 2000 vraagt men zich nog af welke sociale verschillen het bezit en gebruik van ICT-producten verklaren. In 2007 is dat al niet meer aan de orde. Vrijwel iedereen is in het bezit van ICT-producten en heeft de mogelijkheid tot onbeperkte toegang tot internet. Dit onderzoek gaat echter verder.  Het vergelijkt ouders en tieners op het gebied van ICT en vaardigheden. Vervolgens wordt ‘ICT en communicatie’ tegen het licht gehouden. ‘ICT en veiligheid’ is het laatste onderwerp. Wat mij verder opvalt is de leeftijdsgrens in de onderzoeken. De tieners zijn de eerste leeftijdsgroep waar cijfers over gepresenteerd worden. De basisschoolleeftijd blijft in het kader van de genoemde onderzoeken buiten beeld. Een verklaring hiervoor kan zijn dat op de leeftijdsgrens van ca. 12-13 jaar de puberteit begint. De jongeren gaan vanaf de derde wereld ten volle exploreren. De basis van ‘voedsel, liefde en veiligheid’ is gelegd. De kaders worden al dan niet in overleg, wijder gezet. Nu gaan ze op pad om na ‘herhalen en imiteren te gaan uitproberen’ (Delfos). Ze zijn meer in gezelschap van hun vrienden. Ouders/ verzorgers die verzuchten dat hun huis geen hotel is, zijn kenmerkend voor deze periode. Volgens de definitie van Langeveld kan er tussen kinderen geen sprake zijn van opvoeden, vanwege het ontbreken van gezag en verantwoordelijkheid; leren doen ze wel van elkaar. Vanwege de puberteit hebben ouders/ verzorgers minder invloed.  In december 2007 heb ik op twee scholen in totaal 20 kinderen van groep 8 gevraagd een week lang een dagboek bij te houden. De opdracht is heel bewust algemeen geformuleerd. Heel bewust omdat ik de kinderen niet wil focussen op computergebruik. Een medestudent gebruikt dezelfde dagboeken voor het bekijken van de sociale contacten van deze kinderen; ik heb gekeken naar het gebruik van de computer.Het blijkt dat er heel weinig computertijd is waar te nemen. Een enkele conclusie die uit het SCP onderzoek van 2007 naar voren komt is wel waarneembaar. Als er computeractiviteit is dan is dat bij jongens het spelen van spellen en bij meisjes MSN’en. De kinderen leven nog heel sterk in de eerste leefwereld (thuis) met daarnaast natuurlijk de tweede (school), waarin het beoordelen van leerkrachten bij een aantal belangrijk genoeg is om op te schrijven. De derde wereld wordt beheerst door het bezoeken van sportclubs, scouting en meer van dergelijke activiteiten. Veel activiteiten die nog ouder-/ opvoedergestuurd zijn. De door Delfos geďntroduceerde vierde wereld is in deze groep kinderen niet zo waar te nemen. Als het er is dan nog vaak als het opvullen van wat ‘verloren tijd’. “Nog even op de computer voor we gaan eten.”De leeftijdsgrens van 12-13 jaar lijkt een zeer relevante voor het onderzoeken van ICT & kinderen. Vanaf die leeftijd wordt het gebruik van alle ICT-mogelijkheden zichtbaar en is dus via onderzoek goed in kaart te brengen.     

Conclusie 
Tv-programma’s als Zembla, Nova en Netwerk hebben de laatste jaren regelmatig aandacht besteed aan problemen die verband houden met het toenemend gebruik van ICT-toepassingen door jongeren. Jongvolwassenen, die met volle teugen genieten van de vrijheidsdrang, het schoppen tegen alle regels van hun ouders/ verzorgers, rebelleren tegen van alles en nog wat. Zoeken, vinden, verwerpen van allerlei denkbeelden. Steeds weer opnieuw.Voor de jongeren ‘een ideale periode’ om de weg kwijt te raken. Ook op het gebied van ICT. Vandaar de negatieve berichtgeving, zoals die naar voren komt in de krantenkoppen aan het begin van dit artikel. Vandaar de tv-programma’s over de gevaren van internet voor jongeren.Is internet dan alleen maar gevaarlijk? Of liggen hier juist ook de kansen? Voor mij geeft de berichtgeving over de gevaren van internet aan dat het belangrijk is de verantwoordelijkheid (Langeveld) voor ICT-opvoeding voor kinderen in de basisschoolleeftijd te erkennen. Volgens de aangehaalde onderzoeken komt het ICT-gebruik in de leeftijdsgroepen na de basisschool pas echt goed op gang. Met ICT-opvoeding moet je dus niet wachten tot het vervolgonderwijs. Deze opvoeding moet er naar streven om vanuit de veiligheid (Delfos) van de eerste en de tweede wereld de kinderen via herhalen, imiteren en uitproberen de wereld van de ICT op een veilige manier te leren ontdekken en te gebruiken. Er is wel een bemoeilijkende factor. Het is namelijk voor het eerst zo dat de ouder/ verzorger kinderen dient op te voeden met betrekking tot een gebied waar zij als opvoeder minder van af weten dan diegenen die opgevoed worden. Het gevaar van terugtrekken ligt dan op de loer. Zoals hierboven al aangegeven is voor de meeste mensen geboren voor 1980 het hele ICT-gebeuren een toevoeging. Voor de mensen na 1980 is het een geďntegreerd onderdeel van hun leven. Dat is niet in te halen. Het SCP onderzoek van 2007 heeft vijf onderwerpen onderzocht: ICT en bezit, gebruik, vaardigheid, communicatie en veiligheid. Vrijwel iedereen heeft de beschikking over computers en heeft toegang tot internet. Met betrekking tot gebruik en vaardigheden is de laatste generatie (na 1980) veruit de meerdere ten opzichte van hun opvoeders. Voor communicatie is internet voor deze generatie hčt middel. Alleen veiligheid blijft over. Dat lijkt niet veel, maar is wel cruciaal om optimaal gebruik te maken van de kansen die ICT biedt. Kinderen begeleiden naar een veilig gebruik van de multimediale wereld.  Op bladzijde 23 van het SCP-onderzoek van 2007 staat het volgende: 
“De digitale competentie van jongeren levert voordelen op in een samenleving die steeds meer doordrenkt raakt van digitale technologie. Internet biedt nieuwe mogelijkheden tot onder andere sociaal contact, vermaak en economische activiteit. Tieners ontlenen veel plezier aan hun ICT-gebruik, het is nuttig voor school en het is ondersteunend voor hun sociale contacten en voor hun identiteitsexperimenten.Maar er is ook bezorgdheid over de schaduwkanten van de nieuwe technologie. Met de media doen zich nieuwe gevaren voor en rijst de vraag naar de online veiligheid van jongeren.” 
Wanneer de kinderen helemaal ‘los gaan’ op internet, iets wat ze zowel met als zonder ICT-opvoeding zullen doen, kunnen ze dat toetsen aan wat hen aangeboden is op het gebied van veiligheid. Als ouder/ verzorger kun je in discussies met de pubers terugvallen op de ICT-opvoeding gebruikte veiligheidsaspecten van  ICT-gebruik. Op deze manier is de begeleiding niet gericht op wat wel en niet mag, maar op een derde, ander aspect: de veiligheid van de jongvolwassene. Daardoor zal het vaker mogelijk zijn de dialoog met de jongvolwassenen open te houden. De komende jaren zal meer ingezet moeten worden jongeren veilig te leren omgaan met alle multimediale mogelijkheden. Het zwaartepunt moet dan liggen bij kinderen van de basisschoolleeftijd. Tevens zullen ouders/ verzorgers er van doordrongen moeten raken dat zij het zijn die het veilig gebruik van internet door hun kinderen in handen hebben. Op deze manier zullen de kinderen optimaal gebruik kunnen maken van alle kansen die ICT biedt. 

G. Bakker 24 maart 2008          
 
Geraadpleegde literatuur  
boeken 

Delfos, M.F. (2006)  Het maakbare kind. SWP, AmsterdamDijk, L. / Haan, J. de. / Rijken, S. (2000) Digitalisering van de leefwereld. Sociaal en Cultureel Planbureau, Den HaagDuimel, M. / Haan, J. de. (2007) Nieuwe links in het gezin. Sociaal en Cultureel Planbureau, Den HaagLangeveld, M.J. (1971) Beknopte theoretische pedagogiek. Wolters-Noordhoff, GroningenMiedema, S. (1997) Pedagogiek in meervoud. Bohn Stafleu Van Loghum, HoutenRogers, E.M. (1962/1995) Diffusion of innovations. The free press, New York  


artikelen Dr. M.F. Delfos. Seminar 6 november 2007 PICOWO/PAO-GITP: Kinderen en jongeren in de virtuele wereld    


websites / tv-uitzendingen  http://www.mdelfos.nl Netwerk, 17 juli 2003: Jongeren kwetsbaar op internet
Netwerk: Jongeren kwetsbaar op internet.Nova, 16 november 2005: De gevaren van seks via de webcamNova: De gevaren van seks via de webcam.Nova, 1 juni 2006: Kwart van jongeren doet aan cyberseksNova: Kwart van jongeren doet aan cyberseks.Zembla, 12 mei 2005: De jungle van de tienerseks Zembla: De jungle van de tienerseks.  overig: Dr. M.F. Delfos. 24 oktober 2007. Lezing te Enschede in kader van project Virtueel Leven Enschede