De Google-tablet van 199 dollar

, door Dominique Deckmyn in Nieuws
De Google-tablet van 199 dollar
Hugo Barra van Google stelt de Nexus 7-tablet voor. © reuters

Google halveert de prijs van tablets en maakt tegelijk een forse technische inhaaloperatie op grote rivaal Apple.

Twee en een half jaar geleden introduceerde Apple de iPad, een computer van een geheel nieuw type: bediend met de vingers en vooral bedoeld om op het web te surfen, films te kijken en boeken te lezen. Die iPad krijgt nu geduchte concurrentie. Google stelde gisteren de Nexus 7 voor, een tablet die voor Google wordt gebouwd door de Taiwanese fabrikant Asus.

Het product is geïnspireerd op de Kindle Fire van Amazon, een apparaat dat bij ons niet te koop is. Die Kindle is eigenlijk geen volwaardige tablet, maar een verlengstuk van Amazons webwinkel voor, onder andere, films en boeken. Ook de Google Nexus 7 wil het de gebruiker gemakkelijk maken om video, muziek of lectuur aan te kopen. Maar technisch kan het apparaat wel de vergelijking aan met de krachtigste tablets op de markt. Even technisch: hij heeft een chip met vier processorkernen en een scherm van 1.280 bij 800 pixels. Het beelscherm (7 inch) is een stuk kleiner dan dat van de iPad, maar het weegt daardoor ook veel lichter (340 gram).

De Nexus 7 zal vanaf half juli leverbaar zijn en wordt verkocht via de online winkel Google Play. De prijs, 199 dollar, omvat ook nog een waardebon van 25 dollar in Google Play. Voorlopig is de Nexus verkrijgbaar in de VS en Groot-Brittannië, maar niet op het Europese vasteland.

Google sleutelde ook aan zijn software. De Nexus 7 zal het eerste apparaat zijn dat wordt uitgerust met Android 4.1 of ‘Jelly Bean'. De voornaamste verbetering zou de snelheid zijn: de software zou meteen reageren op handelingen van de gebruiker. Huidige versies van Android, vooral op tablet, reageren vaak met een merkbare vertraging, een groot nadeel in vergelijking met de iPad. Ook de zoekfunctie in Android 4.1 is uitgebreid, onder meer met een verbeterd spraaksysteem dat sterk doet denken aan de Siri-spraakfunctie van Apple iOS. En de Google Play-winkel, de tegenhanger van de Apple App Store, heeft voortaan ook een speciale afdeling voor kranten en magazines, waar abonnementen en losse nummers kunnen worden aangeschaft.

120 miljoen tablets

Google was gedwongen om met iets als dit op de proppen te komen, zegt Carolina Milanesi van marktonderzoeker Gartner. Het ging immers niet goed met de tablets die het Android-besturingssysteem gebruikten. ‘Samen met Asus hebben ze nu de prijs fors naar beneden kunnen halen. De hardware wordt dus een manier om mensen binnen te halen in een ecosysteem.' Lees: hen te leiden naar Google Play.

Maar dat maakt het leven een stuk moeilijker voor andere fabrikanten van Android-tablets. ‘Wat gaat Samsung nu doen? Zij kunnen niet op deze manier de hardware subsidiëren met de verkoop van content', merkt Milanesi op.

Marktonderzoeker Gartner verwacht dat er dit jaar 120 miljoen dergelijke tablets worden verkocht. De markt wordt nog volledig gedomineerd door Apple. In ons land is de iPad goed voor vijftig tot zestig procent van alle verkochte tablets, en de rest moet een hele resem fabrikanten, waaronder Samsung, Sony, Asus en Toshiba, onder elkaar verdelen.

Maar die dominantie van Apple is niet langer onbedreigd. Vorige week stelde Microsoft twee eigen tablets voor onder de merknaam Surface.

Reacties: Een tablet voor 199 dollar
  1. , zei Carl W., Holsbeek:

    Maar Hugo toch, je weet er echt niets van. Is Google gedeeltelijk gefragmenteerd? Ja. Zijn ze hier aan bezig? Ja. Zal een spot goedkoop toestel upgrades krijgen? Waarschijnlijk niet. De degelijke toestellen krijgen wel upgrades, dit wel iets te traag, maar ze komen. Ik maak zelf (als hobby) enkele apps en ken verschillende developers. Apple is makkelijker om apps voor te maken doordat het scherm altijd even groot is, maar wanneer je een degelijke Android app maakt werkt dit voor alle vormen etc... Ach, we zijn weer in die discussie verzeild. Ik ben ervan overtuigd dat deze tablet een topper wordt voor mensen die 10 inch iets te groot vinden.

  2. , zei Hugo A., Lokeren:

    Het zijn niet de zwakke apps van De Standaard maar Androïd zelf dat de oorzaak is met hun tientallen versies. Wie kan daar nog aan uit?

  3. , zei Dieter P., Muizen (Mechelen):

    De reden waarom Apple nog altijd de Amerikaanse (want daarbuiten is dat niet het geval) markt domineert is omdat Amerikanen liever uit eigen markt kopen. Met Samsung en Asus was er voorlopig geen echt Amerikaanse concurrent. Nu Microsoft en Google zich op de markt vestigen zal het snel veranderen. Je kan de iPad vergelijken met de Model T van Ford. Het maakte de auto toegankelijk voor iedereen en je had maar keuze uit 1 versie met 1 kleur (OK, Apple heeft twee kleuren ;-)). Ondertussen weten we dat Ford al lang niet meer de grootste speler is. Toch bedankt Apple om andere spelers op de markt te lokken.