‘Tot elke leerling een tablet heeft'

, door Wouter Woussen in Nieuws
‘Tot elke leerling een tablet heeft'
© shutterstock

Elke week wordt het papieren boek wel ergens doodverklaard en toch sleuren uw kinderen er maandag weer kilo's van naar school.

En als we die zware schoolboeken eens afschaften en onze schoolkinderen van het uitgespaarde geld een tabletcomputer van een hip merk kochten? Het wordt al gezegd sinds de hippe tablets bestaan. En het klopt niet, zegt Geert Van den Bossche, gedelegeerd bestuurder van de Vlaamse Uitgeversvereniging. ‘Tablets vervangen geen schoolboeken, op tablets kun je schoolboeken lezen.'

Zijn tablets op school een goed idee? Ja, vindt Frederik Questier, docent onderwijstechnologie aan de Vrije Universiteit Brussel. ‘Maar niet van één hip merk. iPads zijn niet goedkoop en de software van Apple is erg gesloten. Dat maakt ze minder geschikt voor het onderwijs. Scholen zijn geen trainingsinstituut voor één computerbedrijf. Met vrije software bespaar je geld en toon je de kinderen een mooi voorbeeld van waartoe samenwerken kan leiden.'

Met een goedkope tablet en een gratis besturingsplatform heb je nog altijd inhoud nodig. Volgens Questier kan ook die inhoud gratis zijn, zonder auteursrechten te schenden. ‘Vroeger maakte elke leerkracht zijn eigen materiaal, nu kunnen ze dat gemakkelijk delen. Op klascement.be, bijvoorbeeld, of op Khan Academy, waar duizenden educatieve filmpjes staan die je vrij mag gebruiken. Op lange termijn is dat de oplossing. Scholen en overheden hebben geen geld te veel voor dure content.'

‘Dat is geen piraterij. Gebruikers stelen niet, maar maken zelf dingen. Het enige waarmee ze moeten opletten, is op beeldmateriaal, fragmenten uit boeken, of krantenartikels. Een leraar mag die kopiëren en gebruiken in de les, in tegenstelling tot een heel boek. Of hij ze mag delen met een paar duizend collega's is een andere zaak.'

Zenuwachtige uitgevers

Questier begrijpt dat uitgevers daar zenuwachtig van worden. ‘Maar de tijden van schaarse kennis zijn voorbij. Auteursrechten dienen ter bescherming van de auteurs, niet van de uitgevers. Een slimme uitgever kan maar vast beginnen nadenken over zijn zakenmodel.'

Sommige uitgevers zijn daar al mee bezig. Uitgeverij Plantyn, bijvoorbeeld, die gisteren haar miljoenste papieren wereldatlas vierde. Uitgever Michel Sanne denkt niet dat er een twee miljoenste komt. ‘Maar zolang niet elke leerling een tablet heeft, maken we nog papieren atlassen. De markt regeert en de markt wil nog altijd papier.'

Voor leraren bestaat er al een digitale Plantyn wereldatlas, waarmee je kaarten kan projecteren en linken met materiaal op internet, zoals Google Earth. Voor de leerlingen niet. Sanne steekt niet weg dat een omschakeling naar digitaal niet simpel is. ‘Papieren boeken maken, dat is ons métier, technologie niet. Gelukkig bestaan er bedrijven waarmee we daarvoor kunnen samenwerken. In de Angelsaksische wereld gaat dat misschien sneller, maar je mag niet vergeten dat ze daar een veel grotere markt hebben om hun investeringen te laten renderen. Wij moeten voorzichtig zijn.'

Reacties: ‘Tot elke leerling een tablet heeft'
  1. , zei Peter W., Merendree:

    @Joris V Niet kunnen schrijven op een iPad? Er bestaan schitterende apps daarvoor. Mét 'palmrest' zodat je razendsnel notities kan maken en bij de les blijven! Probeer UPAD maar eens... Na de meeting onmiddellijk doormailen naar m'n collega's en iedereen gelukkig. Uiteraard is de iPad niet m'n eerste werkplatform: daar dient de desktop computer voor; ik zou geen juridische teksten kunnen schrijven op de iPad, maar voor notities, geluidsopnames, opzoekingen (wetteksten, woordenboeken, referentiewerken) is het een ab-so-lu-te droom. Dat heeft alles met het concept te maken; minder met Apple zelf. (dus nee, ik ben geen schaapje in de stal van wijlen Steve J.) Men moet alleen heel goed weten waarvoor een tool dient: met een Porsche kan je misschien wel een bietenveld omploegen, maar een tractor zal dat net iets efficiënter doen. In het onderwijs heeft zo'n tablet zeker zijn plaats. En die Apple-aversie getuigt enkel van koppige geborneerdheid.

    1. , zei Joris Vanderaert, Edegem:

      @ Peter, Waarom zou ik een iPad kopen als ik een Apple aversie had? Maar om terug te komen op je opmerking: schrijven lukt me gewoon niet goed. Je kan het licht toch niet ontkennen! Je kan enkel met een elektrostatisch stiftje met de dikte van een stuk krijt schrijven. Dat is niet handig! Dat is niet precies! Dat lukt me gewoon niet, onafhankelijk van de app. Ik heb Noteshelf geprobeerd, met zg. wrist protection, die niet werkt! Tuurlijk heeft zo'n tablet zijn nut, maar ik had er gewoon veel meer van verwacht. Ik surf er enkel af en toe op, meer eigenlijk niet wegens te veel beperkingen bij alles wat ik ermee zou willen doen. Jammer, maar het is zo. Ik wacht op een deftig tablet dat echt professioneel kan gebruikt worden zonder me in bochten en plooien te moeten wringen.

  2. , zei Joris Vanderaert, Edegem:

    Ik heb een iPad2 en ik kan zeggen: je kan er op lezen, maar ik zou er geen boek op willen lezen. Een LCD-scherm is daar niet voor geschikt, punt! En je kan er NIET op schrijven op een DEFTIGE manier. Met een stift met dikte van een krijt haal je inderdaad de precisie van… een krijt op een lei. Dat is achteruitgang, géén vooruitgang. Je kan dan ook nog eens niet met je hand op de iPad rusten. Wie wil kinderen nu zo leren schrijven? Onverantwoord! Ik heb geexperimenteerd met de iPad voor mijn werk in meetings maar ik wou zo niet blijven aanmodderen. Ik doe weer alles met pen en papier. De iPad is daar niet goed genoeg voor, punt! De Galaxy Note, dàt is al wat anders, daar kan je zo goed op schrijven als met een pen op papier, maar zelfs dan zou ik dit niet aanraden aan schoolkinderen. Me dunkt dat Applefans verblind zijn door hun irrationele liefde voor het merk. We moeten onze kinderen daarvoor beschermen!

    1. , zei Pieter S., Evere:

      Je hebt een punt, zeker je hand dat niet kan rusten terwijl je schrijft. Wellicht bestaat daar ook wel een app voor (iResthand? ...hihi) , en zo blijft Apple scoren uiteraard ;)

  3. , zei Chris Borry, Brussel:

    @PeterW. Dank voor uw reactie. Dat van dat «open/gesloten» is inderdaad een goeie zever-verklikker. Wie daarmee wappert weet echt niet waar de klepel hangt. Laatst kwam bij ons thuis een ICT-er eten, zag mijn iPad en zei, 'Pff, dat heb je niet nodig', terwijl hij zijn iPhone (!) bekeek. Daar krijg ik het van. Ik vind dat zij geen TV nodig hebben, en geen microwave, en nog een heleboel andere zaken… Heeft iemand ooit al een artikel gelezen, Waarom je de nieuwe BMW niet nodig hebt, of waarom je de Sony Bravia niet moet kopen… enkel over Apple. Diene gast vroeg na het voorgerecht hoe je een nieuwe subdirectory kon configureren in Mac. Mijn vrouw verschoot, maar ik heb haar uitgelegd dat dat betekent dat onzen IT-er eigenlijk vroeg (echt waar) hoe je een nieuwe map moest aanmaken. We hebben daarna over iets anders gepraat. Mijn bloeddruk kan dat niet blijven trekken.