Ref |
20100510_ADP |
rev 20150212 |
File |
digitaal-schoolbord |
html |
ID |
Digitaal Schoolbord |
info |
Digitaal
Schoolbord
http://en.wikipedia.org/wiki/Interactive_whiteboard
Techniek
- Types
- Touchscreen (drukgevoelig):
- Twee elektrisch geleidende folies, gescheiden door een
dun laagje
lucht.
- Raken de laagjes elkaar (door druk), dan wordt er
contact
gemaakt waarbij de (X,Y) coördinaten worden doorgegeven.
- Bij deze
technologie is het bordoppervlak zacht.
- Het kan met een pen of met de
vinger worden beschreven en aangetikt.
- De resolutie is niet erg hoog.
- Nogal kwetsbaar en duur
- Electromagnetisch:
- Een net van dunne kabels achter het bord reageert met
de spoel in
de stift om de (X,Y) coördinaten te bepalen.
- Stiften kunnen actief zijn
(met batterij of met kabel) of passief (hebben geen eigen
stroomvoorziening, wijzigen elektrische signalen
van het bord zelf).
- Dit type
bord heeft meestal een hard oppervlak en werkt alleen met speciale
stiften.
- De vinger kan hier niet worden gebruikt.
- De resolutie is hoger dan van een touchscreen bord.
- Minder kwetsbaar, nogal duur
- Ultrasoon of Infrarood
- Andere types van borden maken gebruik van laser, infrarood
of ultrasoon. Soms in combinatie met elkaar.
- Bij
deze types van borden wordt de positie van de stift
gedetecteerd
op het moment van de klik en niet op het moment van de
aanraking van het scherm.
- Vandaar dat deze technologie ook kan werken
met het gewone whiteboard en zelfs op een wit stuk muur.
- De resolutie gaat, afhankelijk van de technologie, van
laag tot hoog.
- De reactiesnelheid is niet
altijd constant, ze is meestal groter in de nabijheid van de detector.
- Detectoren bestaan als hoekdetector, balk onder of
boven het scherm, of kader rondom het scherm.
- Grootte
- Standaard lesbord is gemiddeld 215cm diagonaal
- Digitaal bord klein: 60inch = 152cm diagonaal
- Digitaal bord groot: 70inch = 183cm diagonaal
- Beamer, Projector
- projecteert meestal van bovenaf
- verduistering noodzakelijk, omdat lichtopbrengst van de
projector beperkt is
- projector kan aan het plafond hangen, of op een arm aan
het bord bevestigd zijn
- de meeste projectoren hebben een beperkte resolutie (bvb
1024x786)
- Software
- eigen software om kleuren/lijndiktes enz in te stellen,
met een eigen soort gereedschapsset
- ontwerpgebied voor voorbereidingen, soms met volledige
bibliotheken (bvb notenbalken...)
- tools om een gedeelte van het scherm zichtbaar te maken
- Bordonafhankelijke software:
- Nadelen
- Last van fel licht, verduistering van het lokaal is bijna
altijd nodig
- Bij onvoldoende verduistering moet best een
beamer gebruikt worden van minimaal 4000 ANSI-lumen lichtopbrengst,
maar die zijn duurder.
- Beamers maken lawaai (ventilatoren). Hoe groter/zwaarder
de beamer, hoe meer lawaai.
- Last van schaduwen tussen beamer en bord (pen,
hand, hoofd...)
- Beamers
die niet boven het bord bevestigd worden, staan middenin de klas.
Daardoor loopt de leerkracht ook geregeld in de
lichtstraal:
- Beamers zijn heel erg complexe
toestellen, bevatten heel veel electronica en heel gevoelige
optica. Zijn dus erg kwetsbaar.
- Totaalinstallatie is kostbaar en omslachtig: bord + pen +
interfaces + projector + computer...
- Beamers
hebben een beperkte lamp-levensduur, nominaal 1000 uur. (150 lesdagen).
Een vervanglamp kost meestal ongeveer 20% van de nieuwprijs van de
beamer.
- Moeilijk verplaatsbaar: zelfs scherm met vaste beamer-arm
is vrij omvangrijk.
- Goedkope
beamers zijn lage definitie (800x600 of 1024x768). Beamers bestaan in
hoge definitie (1920x1080 beeldpunten) maar zijn dan ook veel duurder
en meestal minder lichtsterk.
- De meeste beamers hebben alleen een analoge input (VGA).
Duurdere beamers kunnen ook een digitale input hebben (DVI of HDMI)
- Software reageert niet zo snel als gewenst: als je snel
tekent, "verslikt" de computer zich gemakkelijk
- Omschakeling van tekentoepassing (lijndikte, kleur, vorm)
is meestal omslachtig en traag.
- Bediening en software vereisen heel veel leertijd.
- Bediening en software is bij
elk systeem en merk
verschillend.
- Voorbereiding van lessen is zeer tijdsintensief, er is
een echt leermiddelenreservoir nodig, specifiek voor deze toepassing.
- Leerkracht
moet investeren in aanleren van en gebruiken van presentatietechnieken,
maar dit is hetzelfde bij een presentatie vanop een PC/Laptop. De
gebruikte presentatiesoftware is bij een digitaal bord en een standaard
PC/Laptop wel verschillend, dus dubbel werk.
- Als je op een bord schrijft, sta je met je rug naar de
klas. Vooral bij dove leerlingen is dit niet ideaal. Als je met een
PC/Laptop werkt, kan je in de richting van de leerlingen kijken.
- Gebruik
moet heel intensief zijn om meerwaarde te effectueren. Het gebruik in
het begin is zeer vaak intensief, maar dooft dan snel uit. Volgens de
meesten staat de gevraagde inspanning niet in verhouding tot het
resultaat.
- Gebruik wordt vaak overschat, meestal gaat men niet
verder dan het vertonen van vooraf gemaakte presentaties. Dit gaat
voorbij aan het door de verkoper vooropgestelde 'interactieve' doel.
- Gebruik
wordt vaak overschat: het is een mode-verschijnsel, bedenk de situatie
met vroegere dure slideprojectors, episcopen enz... maar ook de
videorecorders en televisietoestellen in de klas...
- Gebruik wordt vaak overschat: het staat wel chique, maar
in de praktijk is het gebruik onpraktisch en tijdrovend.
- Typische
toepassingen, waarbij leerlingen elk over een "zapdoosje" beschikken om
een multiple-choice antwoord te kunnen geven, blijken in de praktijk
niet erg werkbaar. Teveel voorbereidend werk, en teveel practische
problemen (zapdoosjes, ontvangers, batterijen...)
- Leveranciers
Grootste in Belgie:
http://www.smartboard.nl/
Activboard, Focusboard , Hitachi duo FX, Interwriteboard,
Eiki
interactieve beamer, 3M, Wunderwall (Multi-user,
Single
Location), Cleverboard
(infrarood / ultrasoon) - website niet meer actief, E.Beam (ultrasoon / infrarood)
, Easyboard (elektromagnetisch)
- website niet bereikbaar, Focusboard
(elektromagnetisch) - webnaam nu Predia, HD-bord (elektromagnetisch) - website verdwenen, Hitachi
Starboard (infrarood
/ ultrasoon) - website onvindbaar, Intelliboard
(elektromagnetisch) - website niet gevonden, Interwrite
(elektromagnetisch) - veranderd van naam, Legamaster
(infrarood / ultrasoon) , Mimio
(infrarood / ultrasoon) - naam veranderd naar Epatra, Penbord - website vervangen door andere producten, Polyvision (drukgevoelig) , Slimboard (drukgevoelig)
- domeinnaam te koop, Slimboard (elektromagnetisch)
- domeinnaam te koop, Smartboard
(drukgevoelig) - pagina bestaat niet, Teamboard (drukgevoelig)
, Traceboard (drukgevoelig)
- website niet bereikbaar, Traceboard (elektromagnetisch)
- website niet bereikbaar,
- Praktijktoepassingen die gekend zijn: (opgegeven door de
leveranciers...)
- Mogelijkheden
voor
vakgebieden: taalonderwijs, verkeer, biologie, muziek,
geschiedenis, rekenen en wiskunde, aardrijkskunde, techniek, film
beeldmateriaal
- Toepassingen
- Presentatiemiddel, bijvoorbeeld met presentatiesoftware
(bvb Powerbullet of PowerPoint).
- Bewaren van bordwerk voor herhaling of verdieping in
een later stadium.
- Vertoning en bewerking van beeldelementen zoals
plaatjes, animaties, video, simulaties en modellen.
- Vertoning van nieuwsberichten, weerbeelden, live
rapportages enz.
- Vertoning en bewerking van tabellen, grafieken,
videoclips, foto’s, geluidsopnamen enz.
- Bewerking van werkbladen en spreadsheets.
- Toegang tot realistisch materiaal online.
- Brainstormsessies, conceptualisering van ideeën e.d.
- Er zijn nu ook digitale systemen om een LCD-scherm aan te
passen voor het gebruik als digitaal bord.
- daarbij wordt bvb onderaan het scherm, en/of
rondom, een detectorbalk geplaatst.
- daarbij verdwijnen de nadelen van een projector (beamer)
Alternatief
voor een digitaal bord
- Geen beamer of projector maar een groot
(televisie-)scherm.
- Dit
scherm zal nooit zo groot zijn als een geprojecteerd beeld. Grootte
projectie: van 58inch tot 86inch.
Grootte scherm is maar betaalbaar tot 60
inch (152cm) maar scherm bestaat wel tot 86inch.
Supergrote schermen (LED-wall, zoals gebruikt bij
openluchtmanifestaties) bestaan, maar zijn nog niet betaalbaar.
- Op een scherm kan je (zonder speciale hardware) niet
schrijven, het is geen
whiteboard. Het is een toevoeging aan het gewone schoolbord, geen
vervanging.
- Geen lawaai. Een scherm bevat geen ventilatoren. Een beamer
wel.
- Kabel tussen laptop en scherm is dure,
dikke kabel. Kan wel heel erg lang zijn (20m bvb).
- Geen projector of beamer nodig, geen schaduwen, geen
plaatsing middenin de klas, geen kabels middenin de
klas..
- Geen verduistering nodig, een scherm geeft zelf licht,
lichtopbrengst is vele
keren hoger dan een beamer.
- Er is alleen een verbinding tussen de PC/laptop en het
scherm. (beeld en geluid)
- Scherm-resolutie is meestal veel groter dan van een beamer.
(meer lettertjes, nauwkeuriger, stabieler beeld)
- Elke PC of laptop is bruikbaar (hebben meestal een
aansluiting voor extern scherm)
- Er
moet geen bijkomende software (drivers, interactieprogramma)
geïnstalleerd worden. Dus geen bijkomende vertraging of ander ongemak.
- Het scherm toont gewoon een copie van het PC/Laptopscherm.
- Leerkracht kan richting klas blijven staan, en op eigen
laptop bvb kijken. (gespiegelde schermen)
- Wil
de leerkracht de voordelen van bvb het tekenen op een bord, dan kan dat
met een tekentablet (met pen zonder batterijen).
- Scherm kan een standaard HD televisie zijn, met PC input.
- Meeste televisies hebben EN een analoge, EN een digitale
input.
- PC/Laptopsignaal kan met behulp van een splitser
ook op meerdere schermen tegelijk getoond worden.
- Scherm kan gebruikt worden voor het tonen van
statische en dynamische beelden (foto, film)
- Scherm heeft een behoorlijke levensduur (10000h MTBF). Ter
vergelijking: beamerlamp gemiddelde levensduur is 1500h.
- Moderne schermen hebben LED achtergrondverlichting met lange
levensduur. (tot 50000h)
- Scherm is meestal breedbeeld, zoals de meeste moderne
laptops.
- Moderne laptops maken zelf de verbinding met het scherm,
van zodra de kabel aangesloten is.
- Scherm is verplaatsbaar, er hangt geen beamer-arm aan vast.
- Schakelen tussen meerdere bronnen (PC, Laptop, DVDspeler,
gameconsole, live-TV) is eenvoudig en snel.
- Softwarevergelijking:
- geen nieuwe software aan te leren.
- bewaren van bordwerk: kan eenvoudig door een
"screenshot", "printscreen" maar ook "screencam".
- tekentablet heeft dezelfde mogelijkheden als tekenen op
digitaal bord, de fysische inspanning is kleiner.
- alle toepassingen over internet zijn identiek (websites,
filmpjes...).
- alle toepassingen op de laptop worden gewoon
"uitvergroot" (rekenbladen, mindmaps...).
- geen beperking qua besturingssysteem, merk, toepassingen,
alles wat op de PC/Laptop staat, wordt getoond.
- ook speciale toepassingen (Sprint bvb) werken zonder meer.
Voorbeeld
van Digitaal Schoolbord
Legamaster
www.legamaster.be
Eigenschappen
(volgens fabrikant)
- Interactief
- PrintScreen van digitaal bord naar PC/Laptop
- Bruikbaar als televisie, bioscoop, atlas
- Pen bevat hoogfrequent RF zender
- Pen raakt bord=muisklik
- Sensor zit in hoek van bord
- Sensor kan ook "los", en dus op elk bord gebruikt worden
- Er moet op elke gebruikte PC specifieke software (drivers
en interactiviteit) geïnstalleerd worden.
- Sensor connecteert via BlueTooth of USB
- Beamer kan projecteren van bovenaf, kan op het bord
bevestigd worden.
- Interactieve software werkt met bepaalde SW-programma's
Commentaar
- Beamer projecteert. Daardoor moet de ruimte
verduisterd worden,
- Beamers maken lawaai (ventilatoren). Hoe groter/zwaarder de
beamer, hoe meer lawaai.
- Beamers projecteren. Je hebt dus altijd schaduw bij je
schrijfhand.
- Beamers
hebben een beperkte lamp-levensduur.
- Electronisch,
digitale schoolborden bevatten electronica. Die electronica moet
verbinding maken met een computer, die op zijn beurt weer de beamer
aanstuurt.
- De snelheid van de aangesloten computer is in de
meeste gevallen bepalend voor de "antwoord"-snelheid van het bord. De
interactieve software zit nog tussen het bord en de applicatiesoftware,
en die kan ook voor een kleine vertraging zorgen.
- Het is onduidelijk of het beeld dat op het bord getoond
wordt, een copie is van het beeld op bvb de laptop.
- Als je op een bord schrijft, sta je met je rug naar de
klas.
- De "pen" waarmee op het bord wordt geschreven, bevat een
hoogfrekwent zendertje. Dat werkt op batterijen die in de pen
zitten.
- De
bord-software moet telkens op de gebruikte computer geinstalleerd
worden. Je kan dus ook niet snel-snel even je laptop aansluiten.
Volgens de documentatie kan deze software alleen werken bij Windows en
Apple
computers.